– Miniony rok przyniósł nam 13-procentowe zwiększenie ilości przeładunków, co jest dobrym wynikiem. Rosnące od 2010 roku obroty terminalu, a także atrakcyjne perspektywy dla rynku kontenerowego tworzą solidne podstawy ambitnej strategii na następne dziesięciolecia. Należy przy tym mocno zaznaczyć, że w naszych planach rozwojowych nie do przecenienia jest wsparcie państwa, w postaci rzetelnej współpracy z Zarządem Portu, a także realizacji umowy z Centrum Unijnych Projektów Transportowych i dofinansowanie szeroko zakrojonego, największego w naszej historii programu inwestycyjnego – powiedział Krzysztof Szymborski, prezes BCT.
Dziś Bałtycki Terminal Kontenerowy obsługuje ponad 40 pociągów tygodniowo. W kolejnych latach, dzięki realizacji największego w historii BCT planu inwestycyjnego, zwiększeniu ulegnie intermodalny potencjał terminala. Warte ponad 153 mln zł inwestycje obejmą m.in. zakup nowych suwnic nabrzeżowych, placowych i kolejowych, wymianę nawierzchni oraz przygotowanie nowych stanowisk dla kontenerów chłodniczych. Aż 35% tej kwoty pochodzić będzie z funduszy unijnych.
W październiku do eksploatacji został włączony pierwszy sprzęt przeładunkowy kupiony w ramach projektu inwestycyjnego. W minionym roku w pracy terminalu nastąpił też znaczący krok naprzód: wydajność pracy suwnic nabrzeżowych osiągnęła stały poziom przekraczający 30, a w ostatnich tygodniach nawet 32 kontenery na godzinę.
Przeładunki kolejowe mają coraz większy udział w ogólnej liczbie operacji, w skali roku było to prawie 42%. – Kontenery na torach to przyszłość transportu intermodalnego. Przewozy kolejowe stają się opłacalne na odległościach powyżej 200 km – mówi Piotr Frąckowiak, intermodal manager w BCT. Tak wysoki wynik terminalu kolejowego w BCT to efekt nawiązywania współpracy z kolejnymi operatorami i otwierania kolejnych połączeń. W maju 2012 roku BCT podpisał umowę z międzynarodowym operatorem, firmą Baltic Rail, którego połączenie z Gdyni do Sławkowa obsługuje dwa razy w tygodniu. Połączenie jest elementem realizacji koncepcji europejskiego korytarza transportowego Bałtyk – Adriatyk. Do grona klientów spółki dołączyła w 2012 r. również firma Polzug, która uruchomiła regularną linię z Poznania do Gdyni.