Podczas niedawnej wizyty ministra transportu Sławomira Nowaka w Chinach przedstawiciele polskich portów – Gdańska, Gdyni i Szczecina-Świnoujścia rozmawiali z potencjalnymi inwestorami na temat podjęcia współpracy biznesowej. Po zakończonych rozmowach z Cosco Nowak napisał: „Tego partnera chcemy w porcie w Gdańsku. Rozmowy bardzo obiecujące. 2-3 lata.”
Właśnie za 2-3 lata DCT z Gdańska ma zakończyć budowę nowego terminala głębokowodnego w gdańskim porcie. Nowy terminal ma zwiększyć możliwości przeładunkowe DCT o kolejne 2,5 mln TEU (w 2011 roku DCT przeładował 650 tys. TEU, a roczna dynamika wzrostu wynosi 40 proc.). Obecnie DCT obsługuje jedynie jednostki Maersk Line, a możliwości przeładunkowe terminala (i – prawdopodobnie – sprzeciw armatora) uniemożliwiają rozpoczęcie współpracy z innymi operatorami. Władze terminala liczą na pozyskanie nowych armatorów po uruchomieniu nowego terminala.
- Jesienią spodziewamy się wizyty strony chińskiej. Rozmowy na poziomie Ministerstw są dość ogólne, teraz będziemy rozmawiać bardziej szczegółowo. Terminal DCT jest żywo zainteresowany współpracą z Cosco – potwierdza Janusz Kasprowicz, rzecznik portu w Gdańsku i dodaje: - W naszym porcie gościliśmy Chińczyków już wielokrotnie, także przedstawicieli firmy Cosco, która jest dla nas pożądanym partnerem.
Firma żeglugowa Cosco to jeden z największych na świecie operatorów przewozów kontenerowych. Posiada około 800 jednostek oceanicznych z możliwościami ładunkowymi zbliżonymi do największych kontenerowców. Jej działalność koncentruje się na świadczeniu usług dla klientów krajowych i zagranicznych w zakresie transportu kontenerów i obsługi logistycznej ładunków z/do Dalekiego Wschodu, Indii, Pakistanu, Bangladeszu, Australii, Nowej Zelandii i USA. Spółka od 1996 roku posiada swój oddział w Polsce.
Natomiast China Shipping (CSCL) ma ponad 150 statków, ogólnej nośności ponad 560 000 TEU. Firma obsługuje ponad 80 międzynarodowych i krajowych szlaków kontenerowych do ponad 100 krajów na całym świecie.