Arek Kowalczyk
- W moim odczuciu Korolec potrafił dobrze artykułować interes gospodarczy, bo miał mocne wsparcie ze strony wiceministra środowiska Piotra Woźniaka, ale musiał w zamian zawierać zgniłe kompromisy z zielonymi organizacjami, bo odpowiedniego wsparcia nie miał ze strony wiceministra środowiska Stanisława Gawłowskiego, w którego obszarze rozpanoszyli się zieloni lobbyści – twierdzi Chocian. - Takim kompromisem było wspieranie zielonych organizacji w sprawie powiększania Białowieskiego Parku Narodowego wbrew głosowi demokratycznie wybranych samorządów. Czyli głos społeczności lokalnych lekceważono, a preferowano głos osób i podmiotów spoza regionu. To ewidentny przykład naruszenia zasad zrównoważonego rozwoju społeczno-gospodarczego – twierdzi prezes Fundacji Konstruktywnej Ekologii Ecoprobono.
- Zadania ministrowi Korolcowi nie ułatwiała też Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska i niektóre oddziały Regionalnych Dyrekcji Ochrony Środowiska. Zwłaszcza GDOŚ wydawał się nie rozumieć, czym dla inwestora jest KPA, i dlaczego miałby zajmować się tworzeniem spójnych i zrozumiałych dla wszystkich procedur środowiskowych. W zamian wszyscy byli bombardowani poradnikami GDOŚ w istocie autorstwa różnych lobbystów, i szkoleniami komercyjnymi, prowadzonymi też przez pracowników GDOŚ. W efekcie, urzędnicy zamiast dostarczać ministrowi spójnych wytycznych, które winny stawać się rozporządzeniami, zbijali kasę na doradztwie komercyjnym – komentuje Chocian.
- Przewrotnie zadawałem pytanie, skąd GDOŚ wie, jakie orzecznictwo jest właściwe, skoro nie miał i nadal nie ma zwyczaju wydawania wiążących opinii? W efekcie oprotestowanie inwestycji było, i nadal jest dziecinnie proste, a ostatecznym decydentem w kwestii lokalizacji inwestycji stają się różnej maści zielone organizacje, a nie demokratycznie wybierane samorządy i podobno wolni przedsiębiorcy. Dlatego nowemu ministrowi doradzałbym zrobić najpierw porządek w zakresie powiązań urzędników GDOŚ i RDOŚ z zielonymi organizacjami oraz wypracowaniem czytelnych, jasnych, mierzalnych reguł postępowania w procedurach inwestycyjnych. Więcej na ten temat wspomnieliśmy w rozdziale 7 Białej Księgi Infrastruktury - mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” prezes Fundacji Konstruktywnej Ekologii Ecoprobono, dr Grzegorz Chocian.
---
dr Grzegorz Chocian – Biolog środowiska (ekolog) o specjalności hydrobiologia, doktor nauk medycznych. Prezes Zarządu i wspólnik firmy EKOTON sp. z o.o., od 15 lat specjalizującej się w ochronie środowiska i rozwoju regionalnym. Ekspert kluczowy ds. ochrony środowiska, zaakceptowany przez Bank Światowy w „Projekcie Ochrony Przeciwpowodziowej Doliny Odry z Wrocławskim Węzłem Wodnym”. Koordynator analiz faunistycznych w projekcie opracowania dokumentacji niezbędnej dla budowy zapory i elektrowni na Wiśle poniżej Włocławka wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Trener kluczowy w projekcie Ministerstwa Rozwoju Regionalnego pt.: "Poprawa standardów w procedurach ocen oddziaływania na środowisko”. Koordynator jednego z tematów projektu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL "Centrum Zielonych Technologii". Autor lub współautor wielu dokumentacji biznesowych i analiz środowiskowych, inżynier kontraktu w projektach inwestycyjnych związanych z budową kluczowej infrastruktury komunikacyjnej oraz obiektów turystycznych. Współautor Białej Księgi Infrastruktury. Prezes Fundacji Konstruktywnej Ekologii Ecoprobono.