Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Co tam Panie w Kozienicach? Chińczyki trzymają się mocno

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
12-07-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Co tam Panie w Kozienicach? Chińczyki trzymają się mocno
Marek Frydrych, dyrektor zarządzający Sunningwell International LTD / fot. Włodzimierz Włoch
Co wyglądało na formalność okazuje się uciążliwa i żmudna procedura sprawdzania wszystkich argumentów, faktów i technicznych rozwiązań. Chodzi o przetarg w Kozienicach, który – jak obwieścił tryumfalnie Polimex w końcu kwietnia – juz został wygrany. A tu niestety, odwołanie do KIO spowodowało, że sprawa nabrała dość długotrwałego charakteru – pisze na swoim blogu Marek Frydrych, szef Sunningwell i przedstawiciel chińskich firm działających w branży energetycznej.

KIO kolejny raz odroczyło posiędzenie do 23 lipca, ponieważ nie wszystkie sprawy są jeszcze rozważone, rozstrzygnięte, zaprezentowane przez strony. Jak się okazuje, sprawy podnoszone przez konsorcjum CNEEC/COVEC maja jednak poważny charakter, warte są tego, aby je w normalny, poważny sposób potraktować.


I chwała KIO, że nie podeszła do sprawy formalistycznie, ale że właśnie arbitrzy zdecydowali, że to jest zbyt ważna sprawa (wielka elektrownia, 6 mld zł.), aby zbyć to szybkimi i formalnymi decyzjami.


Okazuje się, że nasze argumenty są nadal ważkie, że nie wszystko jest tak jasne, jak się wydawało na początku, nie do końca tzw. lepsze parametry techniczne oferty Polimex/Hitachi to parametry tak naprawdę przekonywujące.


A wiec sprawa nadal trwa i wydaje się, ze wyrok w tej sprawie może być dopiero około końca lipca, a może na początku sięrpnia.


Co to oznacza? Odwołanie CNEEC/COVEC może nie być uznane, może być odrzucone, ale sprawa tym się nie zamknie. Wydaje się, ze czas porzucić stereotypy dotyczące krajów, narodów, co często bije właśnie w Chińczyków. Panuje przekonanie, że jak japońskie, to dobre, do Japonii fajnie się jeździ, ładnie brzmi Hitachi, Toshiba. A chińskie – to tanie T-shirty, Chińczyk w kapciach, biedny i zacofany kraj.


To pokutuje i tak się wielu wydaje. Nawet słyszymy obawy na temat tego, czy Chińczycy to zrobią, a jakie oni mają te elektrownie, czy aby mają zgodne ze standardami, czy to czasem nie będą podróbki. Niestety, z takimi zdaniami, z takimi wypowiedziami się spotykam i one wyrażają częstokroć realne obawy.


Ale wystarczy pojechać do Chin, aby się przekonać, że tak nie jest. Najnowocześniejsze elektrownie są właśnie w Chinach, w tym również atomowe. To Shanghai Electric buduje najnowocześniejsze kotły, to właśnie w Chinach swoją produkcję turbin i generatorów lokuje Siemens, tam produkuje ABB i Siemens i Alstom i inni wielcy tego świata. I Chińczycy wspierają te inwestycje zachodnich firm, dają im najlepsze warunki do inwestycji, a także zamówienia na ich wyroby. I dzięki temu tam się buduje dziesiątki nowoczesnych elektrowni. Dlatego wykonawcy mają doświadczenie. To właśnie CNEEC zbudowało w ostatnich 10 latach kilkadziesiąt elektrowni, a Polimex chyba żadnej w ostatnich 10-15 latach. To Hitachi ma problemy z kotłami w Europie Zachodniej, ale także w Afryce Południowej. To oni maja opóźnienia, problemy ze stalą, musieli rozbierać niektóre z nich i składać od nowa.


Dlatego to, co zaprezentowało konsorcjum CNEEC/COVEC to realna konfiguracja – praktycznie powielany juz w dziesiątkach razy projekt 1000 MW elektrowni, jaki działa tam i będzie działał tutaj. To, co zaprezentowało konsorcjum Hitachi/Polimex to pewien model, który będzie tworzony od nowa, który będzie na nowo projektowany, z nowymi urządzeniami, nie sprawdzony dotychczas, ale na rysunkach wyglądający dobrze. I dodatkowo, elektrownie chce budować firma, która nigdy czegoś takiego nie budowała, nie ma pieniędzy na budowę takiego obiektu, ma poważne problemy finansowe, nie płaci swoim podwykonawcom i dostawcom, nie jest w stanie spłacić swoich obligacji i liczy na pomoc państwa w poprawie swej sytuacji finansowej. Czy to aby nie za duże ryzyko?


I tu niech właściciel – tak naprawdę to Państwo Polskie, to ono jest ponad 50-procentowym udziałowcem – niech zdecyduje, co tak naprawdę chce.

 

Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Offshore: ORLEN z warunkową decyzją inwestycyjną na projekt Baltic Power

Biznes i przemysł

Offshore: ORLEN z warunkową decyzją inwestycyjną na projekt Baltic Power

Mikołaj Kobryński 11 sierpnia 2023

Offshore: PGE z kolejnymi pięcioma pozwoleniami

Biznes i przemysł

Offshore: PGE z kolejnymi pięcioma pozwoleniami

Mikołaj Kobryński 10 sierpnia 2023

Pomorze: Powstanie konstrukcja morska do rozładunku dla elektrowni jądrowej

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Offshore: ORLEN z warunkową decyzją inwestycyjną na projekt Baltic Power

Biznes i przemysł

Offshore: ORLEN z warunkową decyzją inwestycyjną na projekt Baltic Power

Mikołaj Kobryński 11 sierpnia 2023

Offshore: PGE z kolejnymi pięcioma pozwoleniami

Biznes i przemysł

Offshore: PGE z kolejnymi pięcioma pozwoleniami

Mikołaj Kobryński 10 sierpnia 2023

Pomorze: Powstanie konstrukcja morska do rozładunku dla elektrowni jądrowej

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5