Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Danii nie spieszy się do Baltic Pipe

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
08-05-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
WysokieNapiecie.pl

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Danii nie spieszy się do Baltic Pipe
fot. Gaz-System
Ostatnie decyzje Duńczyków wokół ich największego źródła gazu – pola Tyra na Morzu Północnym - nie wyglądają zbyt korzystnie dla projektu budowy korytarza dostaw gazu z Norwegii do Polski. Dla Danii gaz z Norwegii nie będzie w przewidywalnej przyszłości miał większego znaczenia.

W marcu największa duńska firma wydobywcza Maersk Oil ogłosiła, że porozumiała się z rządem co do przyszłości pola Tyra, z którego podchodzi 90 proc. gazu, zużywanego i eksportowanego przez Duńczyków. Tyra nie zostanie zamknięta z powodu wyczerpania zasobów, co było wcześniej jedną z opcji. W zamian za ulgi podatkowe Maersk Oil gruntownie przebuduje infrastrukturę pola, tak by mogło ono dostarczać Danii gaz jeszcze przez co najmniej dwie dekady. To raczej wola utrzymania status quo, jeśli chodzi o źródła gazu, a nie szukania nowej drogi zaopatrzenia.

W ogóle kraniec wydobycia gazu na Morzu Północnym jest już w zasięgu wzroku, ale tym Dania specjalnie się tym nie przejmuje. Zużycie gazu ziemnego w tym kraju będzie systematycznie spadać, z poziomu ok. 3 mld m sześc. rocznie dziś do zaledwie 1,8 mld w 2030. Częściowo zostanie on zastąpiony przez biogaz, a resztę wyrugują OZE. W końcu w Danii energia ze źródeł odnawialnych to niemal świętość.

Zanim jednak Duńczycy do cna wyeksploatują Tyrę, muszą ją czasowo zamknąć. Produkcja gazu ma stanąć w grudniu 2019 r., i ponownie ruszyć wiosną 2022. Właśnie wtedy, kiedy miałby zacząć działać projektowany przez Polskę korytarz z Norwegii. Jego pierwszym i niezbędnym elementem jest połączenie podmorską rurą (zwaną potocznie wpinką, tie-in) systemu duńskiego i norweskich gazociągów biegnących na południe. Gdyby Duńczycy w przyszłości musieli sprowadzać gaz z Norwegii, budowa łącznika byłaby oczywista. Tymczasem w sytuacji gdy Tyra po nieco ponad dwóch latach znów ruszy, interes w tej inwestycji mają głównie Polacy.

Maersk Oil nie zdradza, czy ma w planach budowę tego połączenia. Jak się dowiedzieliśmy, zakres prac ma się znaleźć w decyzji inwestycyjnej (FID), która ma zostać przyjęta pod koniec roku. Innymi słowy, co najmniej do końca roku nie będzie na pewno wiadomo, czy Duńczycy połączą swój system z norweskim. A to dla całego Baltic Pipe to element zasadniczy.

Z punktu widzenia zaopatrzenia w gaz duńskiego rynku ponaddwuletnie zamknięcie Tyry oznacza też ograniczenie podaży. Duńczycy gruntownie jednak przeanalizowali już taką sytuację. Doszli do wniosku, że bez podstawowego źródła ich system gazowy staje się znacznie bardziej podatny na różne zakłócenia. Ale z drugiej strony jest dobrze rozbudowany, ma duże magazyny, a zamiast eksportować gaz do Niemiec, tą samą rurą można go importować. Tylko w przypadku ekstremalnie mroźnej i przedłużającej się zimy można by spodziewać się jakiś kłopotów z zaopatrzeniem odbiorców w gaz – ocenił duński operator przesyłowy energienet.dk.

Czasowe i zaplanowane zniknięcie dostaw z Tyry będzie też miało oczywiście znaczący wpływu na ceny na rynku. Na pewno będą wyższe oraz będą występowały piki cenowe, jak to się już działo w przeszłości w momentach ograniczania podaży przy wysokim popycie. Jednak konkluzja z duńskich analiz jest taka, że trudny okres da się przetrzymać bez podejmowania dodatkowych znaczących inwestycji.
Jakie są propozycje Duńczyków i jaki będzie koszt inwestycji? Przeczytasz na portalu wysokienapiecie.pl.
Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Terminal LNG w Świnoujściu z pełną mocą wejdzie w 2018 rok

Intermodal i logistyka

Terminal LNG w Świnoujściu z pełną mocą wejdzie w 2018 rok

Redackja 25 października 2017

Do terminalu LNG w Świnoujściu dotarła 20. dostawa gazu

Intermodal i logistyka

Terminal gazowy w Świnoujściu najbardziej obciążony w Europie?

Intermodal i logistyka

PGNiG: W Świnoujściu załadowano już 1000 cystern z LNG

Intermodal i logistyka

LNG: Ze Świnoujścia do Estonii

Intermodal i logistyka

LNG: Ze Świnoujścia do Estonii

Emilia Derewienko 14 marca 2017

Więcej gazu w Świnoujściu. PGNiG ma kontrakt z Qatargas

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Terminal LNG w Świnoujściu z pełną mocą wejdzie w 2018 rok

Intermodal i logistyka

Terminal LNG w Świnoujściu z pełną mocą wejdzie w 2018 rok

Redackja 25 października 2017

Do terminalu LNG w Świnoujściu dotarła 20. dostawa gazu

Intermodal i logistyka

Terminal gazowy w Świnoujściu najbardziej obciążony w Europie?

Intermodal i logistyka

PGNiG: W Świnoujściu załadowano już 1000 cystern z LNG

Intermodal i logistyka

LNG: Ze Świnoujścia do Estonii

Intermodal i logistyka

LNG: Ze Świnoujścia do Estonii

Emilia Derewienko 14 marca 2017

Więcej gazu w Świnoujściu. PGNiG ma kontrakt z Qatargas

Intermodal i logistyka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5