Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Terminal gazowy w Świnoujściu najbardziej obciążony w Europie?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
01-06-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
WysokieNapiecie.pl

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Terminal gazowy w Świnoujściu najbardziej obciążony w Europie?
fot. Polskie LNG
W 2018 r. terminal LNG w Świnoujściu prawdopodobnie zostanie wykorzystany w ok. 60 proc. swoich możliwości przeładunkowych. Jeżeli ta prognoza się sprawdzi, to polski gazoport znajdzie się na czele tego typu obiektów na świecie pod względem stopnia wykorzystania. Będzie też najbardziej obciążonym terminalem importowym w Europie.

Zarządzany przez Gaz-System terminal od początku regularnej eksploatacji przed niespełna rokiem przyjął LNG odpowiadające ok. 1,8 mld m sześc. gazu. To oznacza wykorzystanie ok. jednej trzeciej jego możliwości.

Od 2018 r. gazoport będzie obsługiwał również drugi z katarskich kontraktów PGNiG, na mocy których do Świnoujścia ma przypłynąć LNG odpowiadające 2,7 mld m sześc. gazu. Wystarczą 2-3 gazowce kupione na rynku spot, by osiągnąć poziom 60 proc. wykorzystania, o którym niedawno wspominał minister ds. infrastruktury strategicznej Piotr Naimski.

Na tle innych europejskich terminali LNG już wynik z pierwszego roku użytkowania Świnoujścia wygląda całkiem przyzwoicie. Na przykład terminal Gate w Rotterdamie, ponad dwa razy większy od Świnoujścia (wyładunek 12 mld m sześc. gazu rocznie), odebrał w 2016 r. zaledwie nieco ponad 2,2 mld m sześc. A w rekordowym roku 2015 były to jedynie 3 mld.

Drugi z wielkich terminali leżących w centrum zachodnioeuropejskiego systemu gazowego - belgijski Zeebrugge – również zanotował wykorzystanie w zaledwie kilkunastu procentach. Ale jego operator jest zadowolony z tego, że znacząco wzrosła aktywność „małego LNG”. Coraz popularniejsza staje się dystrybucja skroplonego gazu autocysternami i niewielkimi tankowcami, chociaż wolumeny związane z tą działalnością pozostają niewielkie. Stosunkowo najwięcej gazu poprzez terminale LNG sprowadziły w Europie Włochy.

Według organizacji International Gas Union, średnie wykorzystanie europejskich terminali w zeszłym roku wyniosło 25 proc. A głównymi przyczynami takiego stanu rzeczy są konkurencja gazu przesyłanego gazociągami – Rosja i Norwegia zanotowały w ostatnich lata rekordy eksportu – oraz słaby popyt, przede wszystkim z sektora energetycznego. Nie nastąpił oczekiwany w 2016 r. wzrost znaczenia LNG w Europie – stwierdza IGU.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Gaz-System o wyborze tureckiego wykonawcy terminala FSRU

Biznes i przemysł

Gaz-System o wyborze tureckiego wykonawcy terminala FSRU

Damian Kelman 11 kwietnia 2025

300. dostawa LNG do Polski drogą morską

Biznes i przemysł

300. dostawa LNG do Polski drogą morską

Mikołaj Kobryński 23 lipca 2024

Świnoujście: Rekordowe dostawy LNG

Biznes i przemysł

Świnoujście: Rekordowe dostawy LNG

Mikołaj Kobryński 03 stycznia 2024

Zobacz również:

Terminal LNG w Świnoujściu z pełną mocą wejdzie w 2018 rok

Intermodal i logistyka

Terminal LNG w Świnoujściu z pełną mocą wejdzie w 2018 rok

Redackja 25 października 2017

Do terminalu LNG w Świnoujściu dotarła 20. dostawa gazu

Intermodal i logistyka

Danii nie spieszy się do Baltic Pipe

Intermodal i logistyka

Danii nie spieszy się do Baltic Pipe

Wojciech Krzyczkowski 08 maja 2017

Pozostałe z wątku:

Gaz-System o wyborze tureckiego wykonawcy terminala FSRU

Biznes i przemysł

Gaz-System o wyborze tureckiego wykonawcy terminala FSRU

Damian Kelman 11 kwietnia 2025

300. dostawa LNG do Polski drogą morską

Biznes i przemysł

300. dostawa LNG do Polski drogą morską

Mikołaj Kobryński 23 lipca 2024

Świnoujście: Rekordowe dostawy LNG

Biznes i przemysł

Świnoujście: Rekordowe dostawy LNG

Mikołaj Kobryński 03 stycznia 2024

Zobacz również:

Terminal LNG w Świnoujściu z pełną mocą wejdzie w 2018 rok

Intermodal i logistyka

Terminal LNG w Świnoujściu z pełną mocą wejdzie w 2018 rok

Redackja 25 października 2017

Do terminalu LNG w Świnoujściu dotarła 20. dostawa gazu

Intermodal i logistyka

Danii nie spieszy się do Baltic Pipe

Intermodal i logistyka

Danii nie spieszy się do Baltic Pipe

Wojciech Krzyczkowski 08 maja 2017

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij