Arek Kowalczyk
28 października 2013 r. pomiędzy Polskimi Sieciami Elektroenergetycznymi a Instytutem Nafty i Gazu został podpisany aneks do umowy o dofinansowanie dla Projektu „Budowa linii Ełk Bis – Łomża wraz z budową stacji Łomża i stacji Ełk Bis (etap I i II) – część Projektu Połączenie elektroenergetyczne Polska – Litwa”. W wyniku jego zawarcia PSE otrzymały dodatkowe środki w kwocie aż 42 564 mln zł. Tym samym poziom dofinansowania wzrósł do maksymalnej wysokości, czyli 57%. Przyznane środki zwiększyły ponadto pulę unijnego dofinansowania na realizację całego Projektu Polska - Litwa, która obecnie wynosi ponad 767 mln zł.
Dotychczasowe dofinansowanie:
Pierwsza umowa o dofinansowanie została podpisana w marcu 2011 roku dla zadania „Budowa stacji 400/220/110 kV Ołtarzew” – obecny poziom dofinansowania dla tego Projektu wynosi 93,92 mln złotych, co stanowi 55,11% kosztów kwalifikowanych. W tym samym roku zostały zawarte jeszcze dwie umowy o dofinansowanie dla Projektów: „Budowa linii Ostrołęka – Narew wraz z rozbudową stacji Ostrołęka i stacji Narew” oraz „Budowa linii Miłosna – Siedlce Ujrzanów wraz z budową stacji Siedlce Ujrzanów”. Obecnie poziom dofinansowania dla Projektu Ostrołęka – Narew wynosi 213,73 mln zł, co stanowi 57% kosztów kwalifikowanych, a dla Miłosna – Siedlce Ujrzanów - 120,08 mln złotych, które odpowiadają 52,69 % kosztów kwalifikowanych.
W grudniu 2012 roku została przeprowadzona notyfikacja projektu „Budowy stacji Stanisławów”, który został przeniesiony z Listy Projektów Rezerwowych na Listę Projektów Podstawowych POIiŚ. Na jego realizację przeznaczono dodatkowe środki, poza pulą wcześniej zarezerwowaną na Projekt Polska – Litwa. W tym samym miesiącu dla „Budowy stacji Stanisławów” została zawarta umowa o dofinansowanie przyznająca maksymalny poziom wsparcia, czyli 57%, co stanowi 34,15 mln zł.
Umowy o dofinansowanie dla dwóch ostatnich Projektów w ramach „Połączenia elektroenergetycznego Polska – Litwa”, czyli „Budowy linii Ełk Bis – Łomża wraz z budową stacji Łomża i stacji Ełk Bis (etap I i II)” oraz „Budowy linii Ełk Bis – Granica RP”, podpisano w sierpniu 2013 roku. Dla linii Ełk Bis – Granica RP poziom dofinansowania wynosi obecnie 85,85 mln zł, a dla linii Ełk Bis – Łomża, po zawarciu aneksu, zwiększył się do 220,13 mln zł. (wcześniej - 177,57 mln złotych).