Łukasz Malinowski
6 czerwca br. zawarta została umowa na wykonanie robót budowlanych pomiędzy Zarządem Morskiego Portu Gdynia a konsorcjum firm Doraco i Zakładu Robót Hydrotechnicznych i Podwodnych „UW Service” w ramach projektu inwestycyjnego „Przebudowa Nabrzeża Szwedzkiego w Porcie Gdynia”.
Oferta konsorcjum została uznana za najkorzystniejszą w przetargu nieograniczonym. Wykonawcy prace wycenili na łączną kwotę ponad 68 mln zł netto. Termin ukończenia przebudowy określony został w umowie na 5 czerwca 2015 roku.
Przebudowa Nabrzeża Szwedzkiego w Porcie Gdynia jest kolejną inwestycją ZMPG, ubiegającą się o współfinansowanie ze środków Funduszu Spójności Unii Europejskiej. Przedsięwzięcie umieszczone jest na aktualnej liście projektów indywidualnych dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-13.
Celem podpisanej umowy jest realizacja przebudowy zachodniej części nabrzeża, która umożliwi cumowanie statków typu panamax o długości do 245 metrów, szerokości do 34,5 metrów, zanurzeniu do 12,7 metrów i nośności 63000 DWT.
W ramach inwestycji zostanie wykonana m.in. przebudowa konstrukcji hydrotechnicznej na długości 392,4 metra z wysunięciem linii cumowniczej na wodę o 1 metr, roboty czerpalne do głębokości 13,5 metrów (bez umocnienia dna) – wzdłuż przebudowywanego odcinka nabrzeża, umocnienie dna skarp podwodnych, przebudowa układu kolejowego i nawierzchni drogowych na odcinku 484 metrów od strony Nabrzeża Duńskiego oraz przebudowa sieci kanalizacji sanitarnej, deszczowej, wodociągowej, energetycznej i teletechnicznej w strefie przebudowywanego odcinka nabrzeża. W ramach planowanego przedsięwzięcia zostaną również wykonane trzy punkty odbioru ścieków ze statków.
Zlokalizowana w Porcie Wschodnim inwestycja znajduje się w układzie sieci TEN-T. Jej celem jest rozwinięcie potencjału obsługi ładunków masowych. Wraz z jej ukończeniem Gdynia zyska rozbudowaną infrastrukturę portową do obsługi ładunków masowych, takich jak produkty paszowe, czy też kruszywa do budowy dróg w kraju.
Inwestycja ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa podczas wykonywania manewrów oraz możliwość obsługi większych statków. Przypomnijmy, że w marcu 2011 roku Zarząd Portu zakończył realizację inwestycji pod nazwą "Przebudowa Kanału Portowego w Porcie Gdynia" dofinansowywaną ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Jej realizacja była niezbędna do rozpoczęcia innych inwestycji, które będą sukcesywnie wdrażane zgodnie ze strategią rozwoju portu. Po przebudowaniu nabrzeży Holenderskiego i Helskiego I oraz wzmocnieniu nabrzeży Francuskiego, Norweskiego i Słowackiego, przebudowa kolejnego z nabrzeży – nabrzeża Szwedzkiego – umożliwi rozszerzenie wykorzystania uzyskanej głębokości Kanału -13,5 metrów.