Niemiecki potentat na rynku logistycznym, wchodzący dotychczas w skład grupy kapitałowej Deutsche Bahn, będzie miał wkrótce nowego właściciela. Jest to duński koncern DSV. Wartość transakcji, której finalizacja powinna nastąpić w połowie przyszłego roku, opiewa na 14,3 mld euro. Niemieckie koleje państwowe dzięki sprzedaży spółki będą mogły znacząco ograniczyć zadłużenie.
Jak informował “Rynek Kolejowy” pod koniec sierpnia, niemieckie koleje państwowe Deutsche Bahn po podjęciu decyzji o sprzedaży DB Schenker rozpatrywały ostatecznie oferty złożone przez fundusz private equity CVC Capital Partners (w konsorcjum z Abu Dhabi Investment Authority i Carlyle Group) oraz duński koncern logistyczny DSV. Finalnie w ubiegłym tygodniu doszło do zawarcia umowy z drugim spośród wyżej wymienionych podmiotów. Wartość transakcji wynosi 14,3 mld euro. Deutsche Bahn planują przeznaczenie większości wpływów ze sprzedaży na spłatę zadłużenia, które wynosi ponad 32 mld euro.
Efektem transakcji będzie powstanie logistycznego giganta, sytuującego się na pierwszej pozycji w Europie. Łączna wielkość przychodów DSV i DB Schenker za rok 2023 wynosi bowiem aż 39,3 mld euro. Obydwie spółki zatrudniają łącznie 147 tys. osób. Dla porównania – w będącym największym polskim przedsiębiorstwem Orlenie po fuzjach z Grupą Lotos oraz Polskim Górnictwem Naftowym i Gazownictwem zatrudnionych jest “tylko” 66 tys. pracowników. – Łączymy dwie silne firmy, tworząc wiodącą na świecie potęgę w transporcie i logistyce. Przyniesie to korzyści naszym pracownikom, klientom i akcjonariuszom – powiedział Jens H. Lund, który w DSV objął w tym roku w lutym funkcję CEO.
Sam DB Schenker, który wchodził w skład grupy kapitałowej Deutsche Bahn od 2002 roku, zatrudnia ok. 72 tys. pracowników. Spółka osiąga przychody na poziomie 16,4 mld euro rocznie, oferując rozwiązania logistyczne w różnych obszarach rynku i w ponad 130 państwach, sytuując się w światowej czołówce branży. DSV deklaruje, że kluczowym rynkiem dla DB Schenker po przejęciu pozostaną Niemcy, w których połączony podmiot zainwestuje w ciągu kilku najbliższych lat 1 mld euro. Inne zobowiązania inwestora to utrzymanie głównej siedziby w Essen oraz utrzymanie układów zbiorowych pracy przez 2 lata.
Transakcja ma zostać sfinansowana poprzez podwyższenie kapitału oraz pożyczkę od konsorcjum banków. Jej finalizacja powinna nastąpić po wydaniu formalnych zgód przez radę nadzorczą Deutsche Bahn oraz Federalne Ministerstwo Infrastruktury Cyfrowej i Transportu.
Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w lutym, nabyciem DB Schenker był zainteresowany także inny duński koncern, czyli Maersk, potentat na rynkach żeglugi morskiej i przewozów intermodalnych. Według informacji medialnych przejęciem byli również zainteresowani Abu Dhabi Ports, CMA CGM, DHL, DP World, MSC, czy UPS.