Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Dwa lata po tsunami - usuwanie skutków katastrofy ekologicznej

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
16-03-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
poznajatom.pl

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Dwa lata po tsunami - usuwanie skutków katastrofy ekologicznej
fot. Włodzimierz Włoch
Trzęsienie ziemi 11 marca 2011 roku było tak silne, że zmieniło oś obrotu Ziemi, a cała Japonia została przesunięta o około 2,4 m. Fala tsunami o wysokości około 14 m zarówno napływając z dużą prędkością jak i cofając się, spowodowała zniszczenia w północno-wschodnich prefekturach Japonii, w rolnictwie, przemyśle i transporcie. Dewastacji uległo środowisko naturalne.

Zginęło około 15000 ludzi, 4000 uznano za zaginione (większości do tej pory nie odnaleziono, prawdopodobnie nie żyją). Zniszczone zostały uprawy ryżu, warzyw, sady, zalane słoną wodą, pokryte szlamem, błotem i chemikaliami wypływającymi ze zniszczonych zbiorników zakładów przemysłowych. Zniszczone zostały też zakłady przetwórcze powiązane z rolnictwem i hodowlą. Dramatyczne straty powstały w rybołówstwie.

 

Prawie natychmiast po ustąpieniu fali tsunami przystąpiono do usuwania jej skutków rozpoczynając od ratowania i poszukiwania ludzi, organizowania doraźnej pomocy oraz oszacowania ogromu zniszczeń.

 

Po wystąpieniu wstrząsów sejsmicznych w elektrowni Fukushima I nastąpiło automatyczne wyłączenie Bloków 1, 2, i 3, uruchomione systemy awaryjne pracowały prawidłowo. Fala tsunami wywołana trzęsieniem ziemi uszkodziła awaryjne systemy zasilania, powodując unieruchomienie systemów awaryjnego chłodzenia kilku bloków energetycznych. Elektrownia przetrwała trzęsienie ziemi o sile, na którą nie była zaprojektowana (stacje sejsmiczne w pobliżu Fukushimy zarejestrowały od 300 do 600 Gali, podczas gdy wytrzymałość najstarszego Bloku 1 elektrowni Fukushima była zaprojektowana na 180 Gali*), MAEA zakwalifikowała poziom awarii na 7 (najwyższy poziom skali) - emisja pierwiastków promieniotwórczych, głównie jodu i cezu, powodująca skażenie środowiska na znacznym obszarze poza elektrownią. Największe skażenia gleby, lasów i rzek zaobserwowano w około 30-kilometrowym paśmie o szerokości kilku kilometrów, rozciągającym się w kierunku północno-zachodnim od elektrowni Fukushima Daiichi. Tam też wprowadzono czasową ewakuację ludności – pełną w promieniu 20 km od elektrowni, oraz ograniczoną w obszarze od 20 do 30 kilometrów.

 

W kwietniu 2011 roku przyjęto wstępny plan usuwania skutków trzęsienia ziemi ze szczególnym uwzględnieniem usuwania skutków awarii elektrowni.

 

Usuwanie zniszczeń wywołanych falą tsunami wymagało przede wszystkim odbudowy sieci energetycznych, sieci komunikacyjnych, rozpoczęcia usuwania gruzów, utylizacji odpadów zagrażających ludziom i środowisku. Tych zniszczeń dokonało trzęsienie ziemi i tsunami, nie awaria jądrowa.

 

Za zasadniczy cel pierwszego etapu usuwania skutków wielkiej awarii jądrowej uznano osiągnięcie tzw. stanu zimnego wyłączenia reaktora, tzn. stanu w którym temperatura rdzenia spadnie poniżej 100 C0. Osiągnięto go we wrześniu 2011 r. Następnym krokiem było ograniczenie emisji substancji promieniotwórczych do środowiska. W tym celu obudowano budynki reaktorów szczelnym, ogniotrwałym, plastikowym „namiotem” rozpiętym na stalowej konstrukcji wyposażonym w systemy wentylacyjne. Prace dekontaminacyjne pozwoliły osiągnąć obecnie w granicach elektrowni dawkę roczną nie przekraczającą 0,1 mSv powyżej poziomu tła naturalnego (dla porównania roczna dawka od źródeł naturalnych dla statystycznego mieszkańca Polski wynosi 2,4 mSv).

 

W drugim etapie proponowanej „mapy drogowej”, przewidzianym do realizacji w ciągu dwóch lat zaplanowano dalszą dekontaminację i rewitalizację, m.in. poprzez: stopniowe usuwanie paliwa z basenów wypalonego paliwa, obniżenie poziomu promieniowania pochodzącego ze źródeł wtórnych, utylizację odpadów radioaktywnych oraz ich właściwe składowanie. Trzeci etap (realizacja w ciągu 10 lat) przewiduje m.in. całkowite usunięcie paliwa z rdzeni reaktorów, zakończenie dekontaminacji wnętrz budynków, zakończenie utylizacji odpadów ciekłych. W czwartym etapie, (realizacja w przeciągu 30-40 lat) planuje się ostateczne zakończenie procesu usuwania stopionych resztek paliwa (20 – 25 lat), ostateczną likwidację reaktorów i rozbiórkę budynków oraz zakończenie utylizacji odpadów.

 

Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Prezes NCBJ: Żadne wiatraki nie zapewnią bezpieczeństwa energetycznego

Intermodal i logistyka

Prezes NCBJ: Żadne wiatraki nie zapewnią bezpieczeństwa energetycznego

Emilia Derewienko 15 czerwca 2016

Wiosną PGE EJ1 poszuka miejsca na elektrownię atomową na Pomorzu

Biznes i przemysł

Niemcy: Wdrożenie Energiewende wymaga 77 mld euro

Intermodal i logistyka

Niemcy: Wdrożenie Energiewende wymaga 77 mld euro

Emilia Derewienko 17 października 2015

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Prezes NCBJ: Żadne wiatraki nie zapewnią bezpieczeństwa energetycznego

Intermodal i logistyka

Prezes NCBJ: Żadne wiatraki nie zapewnią bezpieczeństwa energetycznego

Emilia Derewienko 15 czerwca 2016

Wiosną PGE EJ1 poszuka miejsca na elektrownię atomową na Pomorzu

Biznes i przemysł

Niemcy: Wdrożenie Energiewende wymaga 77 mld euro

Intermodal i logistyka

Niemcy: Wdrożenie Energiewende wymaga 77 mld euro

Emilia Derewienko 17 października 2015

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5