Według informacji Ministerstwa Środowiska, do 2021 roku planowane jest wykonanie 309 otworów poszukiwawczych (128 na pewno, a 181 opcjonalnie, w zależności od możliwości i wyników prowadzenia prac przez inwestorów). MŚ zaznacza jednak, że możliwe są zmiany udzielonych koncesji oraz zakresów ich prac geologicznych.
Przypomnijmy, że pierwsze wiercenie rozpoczęło się w czerwcu 2010 r. w rejonie Łebienia (woj. pomorskie). Wiercenia oraz inne prace geologiczne składające się na poszukiwanie i rozpoznawanie złóż gazu z łupków będą prowadzone przez podmioty, które uzyskały odpowiednie koncesje poszukiwawczo – rozpoznawcze. W ostatnich latach Ministerstwo Środowiska wydało ponad 100 koncesji na poszukiwanie gazu niekonwencjonalnego w Polsce, m.in. dla firm: Chevron, ConocoPhillips, Talisman Energy, PGNiG, Lotos i Orlen Upstream.
Ministerstwo Środowiska jako organ koncesyjny względem firm, które mają koncesje m.in.: kontroluje realizację warunków wynikających z koncesji, otrzymuje od inwestorów coroczne sprawozdania, informacje na temat realizacji każdego kolejnego rodzaju prac oraz końcowe wyniki poszukiwań (co daje możliwość uzyskania przez Skarb Państwa cennych danych geologicznych i wyników prowadzonych prac, których koszty szacowane są nawet na kilka milionów dolarów za wykonanie 1 odwiertu i przekraczają możliwości budżetowe kraju).
Dane geologiczne na temat możliwości wydobywania gazu łupkowego w Polsce będą dostępne po zakończeniu prac badawczych i odwiertów prowadzonych przez inwestorów na podstawie koncesji na poszukiwanie i rozpoznanie złóż gazu ze źródeł niekonwencjonalnych. Potwierdzone informacje o obecności gazu łupkowego w Polsce powinny się pojawić w ciągu najbliższych 4-5 lat. Wtedy możliwe będzie określenie możliwości wydobywania gazu z łupków – jego opłacalność i zainteresowanie inwestorów. Aby wydobywać gaz z łupków niezbędne będzie uzyskanie przez inwestorów koncesji na wydobycie wraz z określeniem jej warunków (koncesja na rozpoznawanie i poszukiwanie złóż i koncesja na wydobycie są odrębnymi aktami, ich pozyskanie stanowi osobny proces administracyjny).