Łukasz Malinowski
Dziś została podpisana umowa o dofinansowanie projektu pn. „Budowa Terminalu Etap 2: rozbudowa bocznicy, zakup sprzętu - DCT Gdańsk bramą do Europy Środkowej", będącego jednym z projektów biorącym udział w konkursie w ramach działania 7.4 Programu Infrastruktura i Środowisko.
Beneficjentem wspieranego przedsięwzięcia o wartości blisko 177 mln zł jest DCT Gdańsk, która może liczyć na unijne dofinansowanie na kwotę ponad 50 mln zł.
Inwestycja jest „projektem mieszanym", tj. infrastrukturalno-zakupowym. W ramach części infrastrukturalnej zostaną zrealizowane dwa zadania. Rozbudowana zostanie bocznica kolejowa, obsługująca przeładunki w relacji wagon - plac składowy, a także wybudowane zostaną trzy przejazdy przez wszystkie (istniejące i projektowane) tory. W ten sposób kompleksowo przygotowana zostanie pełna infrastruktura dla suwnicy bramowej RMG. Drugim zadaniem przeprowadzanym w ramach tej inwestycji jest przebudowa nawierzchni placu składowego, składającego się z 31 pól składowych o łącznej powierzchni placu 84 440 m2.
Ponadto projekt obejmuje zakup specjalistycznego sprzętu wykorzystywanego w ramach świadczenia usług na terminalu kontenerowym DCT Gdańsk. Sprzęt umożliwi ponadtrzykrotne zwiększenie zdolności przeładunkowej terminalu. W ramach projektu zakupione zostaną m. in. suwnice nabrzeżowe STS, chwytnia suwnicy STS, samojezdne suwnice placowe RTG, podnośnik do pełnych kontenerów RS, układarka do pustych kontenerów, ciągniki terminalowe, naczepy, suwnica RTG przy placu bocznicy oraz nowy system operacyjny terminalu.
Realizacja inwestycji DCT Gdańsk - według Centrum Unijnych Projektów Transportowych, które zatwierdziło projekt do realizacji - przyczyni się do odwrócenia negatywnych zjawisk w zakresie istniejącej w Polsce infrastruktury transportu intermodalnego i wypromowanie tej formy transportu z jednoczesnym wzmocnieniem roli Gdańska na międzynarodowym rynku przewozu i przeładunku towarów.