Łukasz Malinowski
Pogłębienie toru wodnego pochłonie minimum 385 milionów euro, z czego 240 milionów zapłaci państwo, a 145 milionów władze Hamburga. To gigantyczne koszty, ale nikt nie ma wątpliwości, że inwestycja zwróci się z nawiązką. Port w Hamburgu jest motorem napędowym gospodarki północnych Niemiec, zapewnia 160 tys. miejsc pracy, a kolejnych 40 tys. przybędzie podczas rozbudowy infrastruktury – informuje Nasz Dziennik.
Niemcy przyznają, że bez pogłębienia toru na Łabie tak, by w porcie mogły cumować kontenerowce o zanurzeniu do 14,5 metra (docelowo nawet większym), nie można poważnie rozmawiać o rozwoju gospodarczym całego regionu.
W tej sytuacji konkurować z Hamburgiem nie będzie w stanie zespół portów Szczecin – Świnoujście, który stara się o pogłębienie toru do 12,5 m. Inwestycja ma pochłonąć około 1 mld zł.O środki na tę inwestycję walczą władze portu, zaangażowani sa także posłowie z regionu zachodniopomorskiego.