mg
Wszystkie warianty zakładają przebieg linii od stacji Warszawa Zachodnia, następnie linia przeprowadzona ma zostać wykopem kolejowym o długości ponad 6,5 km w kierunku drogi ekspresowej S8, kierując się w stronę Ożarowa Mazowieckiego. Oddalając się od autostrady A2, przebiegać ma na północ od Skierniewic. W tym regionie ma nastąpić połączenie linii „Y” z Centralną Magistralą Kolejową. W okolicach Strykowa linia ma skręcić na południowy zachód i skierować się w kierunku Łodzi. Na wysokości stacji Łódź Widzew ma przejść do tunelu wiodącego do podziemnej stacji Łódź Fabryczna. Następnie wyjść ma na powierzchnię tunelem średnicowym, po minięciu stacji Łódź Kaliska. Dalej linia KDP ma podążać w kierunku Sieradza, przez pola i obszary zalesione. W wariancie I linia rozgałęzia się za Sieradzem, na zachód od stacji Nowe Skalmierzyce. Następnie biegnie w kierunku Poznania w pobliżu Pleszewa, Jarocina i Środy Wielkopolskiej. Do Poznania wkracza od południowego wschodu. Odcinek do Wrocławia przebiegać ma natomiast na zachód od Ostrzeszowa i w pobliżu Oleśnicy, Laskowic i Świętej Katarzyny, wjeżdżając do Wrocławia od południa.
Wariant II zakłada, że tuż za Sieradzem linia skręci w kierunku Kępna i dalej, na zachód, do Oleśnicy. W wariancie III rozwidlenie następuje przed Nowymi Skalmierzycami.
- Wariant III został zaproponowany przez wykonawcę, dwa wcześniejsze pochodziły ze wstępnego studium wykonalności CNTK – mówi Zbigniew Szafrański, prezes PKP PLK.
- Warianty zostały przedstawione zarządowi PKP PLK. Dziś o 9:30 spotkaliśmy się z firmą Idom. Zarząd rekomenduje określony wariant do rozpatrzenia przez zespół międzyresortowy ds. KDP. Wariantem, który zarząd będzie rekomendował do zatwierdzenia, jest wariant nr I – poinformował Szafrański. W skład wspomnianego zespołu wchodzą przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Ochrony Środowiska oraz przedstawiciele marszałków i wojewodów.
Studium wykonalności budowy KDP w Polsce przygotowywane jest przez konsorcjum firm Idom i Biuro Projektów Komunikacyjnych z Poznania. Realizowane jest ono w dwóch etapach. Pierwszy to wykonanie analiz i wskazanie najkorzystniejszego wariantu przebiegu linii. Drugi ma stanowić uszczegółowienie wybranego w poprzednim etapie wariantu, opracowanie raportów, wniosków i przygotowanie dokumentacji oraz opisów przedmiotów zamówienia. Całość prac studialnych przewidziana jest na 27 miesięcy od dnia zawarcia umowy. Prace budowlane mają zacząć się w 2014 r., zaś pierwsze pociągi mają ruszyć na linii KDP w 2020 r.