Partner serwisu
Intermodal i logistyka

IEO: Morskie farmy wiatrowe – powolne tempo przygotowań

Dalej Wstecz
Data publikacji:
02-07-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
IEO: Morskie farmy wiatrowe – powolne tempo przygotowań
fot. sxc.hu
Prace nad morską energetyką wiatrową (MEW) przebiegają w Polsce zbyt powoli. Zaniedbania dotyczą zarówno kształcenia obsługujących je pracowników, jak i przygotowania infrastruktury na lądzie, a także legislacji – stwierdziła na Kongresie Infrastruktury Polskiej Katarzyna Michałowska-Knap z Instytutu Energetyki Odnawialnej. Pierwsze instalacje komercyjne na morzu są planowane na rok 2023.

Powołując się na swoje przeszło 30-letnie doświadczenie eksperckie w tym zakresie (również w pracy dla Komisji Europejskiej), Michałowska-Knap określiła nową ustawę o MEW jako krok w dobrym kierunku, ale nierozwiązujący wielu problemów. – Mają one charakter głównie infrastrukturalny – także w sferze lądowej, w portach i bardzo istotnej dla kosztów budowy elektroenergetyce – stwierdziła. Zwróciła też uwagę, że polska ustawa o obszarach morskich nie pozwala budować farm wiatrowych na morzu terytorialnym. W efekcie już pierwsze farmy będzie trzeba budować dalej i głębiej, niż w innych krajach.

Dobre warunki naturalne, ale...

Według przedstawicielki Instytutu warunki do budowy farm wiatrowych są na polskim wybrzeżu znakomite. – Mamy długą linię brzegową i świetne zasoby wiatrowe, porównywalne z terenami na Morzu Północnym, na którym instaluje się dziś farmy wiatrowe – uzasadniła. Niestety, władze państwowe robią zbyt mało, by wykorzystać ten potencjał. Przed kilkoma laty IEO wraz z Forum Okrętowym i Polskim Towarzystwem Energetyki Wiatrowej przedstawił propozycję Krajowego Planu Działania. – Gdyby go zrealizowano, dziś mielibyśmy już działające farmy morskie o mocy 50 MW. Jesteśmy mocno opóźnieni w stosunku do państw, które rozpoczęły konkretne działania wcześniej – postawiła tezę Michałowska-Knap.

Ekspertka IEO pozytywnie oceniła wybór Gdyni jako głównego portu instalacyjnego. – Mamy tam duże doświadczenia z wcześniejszych lat. Stocznia Crist wykonywała statki montażowe dla zagranicznych farm morskich, Energomontaż dostarczał im konstrukcje stalowe. Mniejsze porty będą zajmowały się głównie usługami serwisowymi. Również ten sektor będzie generował wiele miejsc pracy. Samorządy, takie jak Darłowo, są tym zainteresowane – poinformowała.

Bierzmy przykład z Niemiec

– Chciałabym być optymistką, ale widzę duże opóźnienia. Od lat MEW pojawiała się w Polsce tylko w sferze deklaratywnej, podczas gdy w innych krajach realnie ją rozwijano – punktowała Michałowska-Knap. Budowa pierwszej farmy w Niemczech była poprzedzona wielomiliardowymi inwestycjami w cały sektor. – Były to inwestycje w portach, a także projekty o charakterze innowacyjnym i pomiarowym. Pozwoliło to zbudować kompetencje. Dziś w porcie Bremerhaven działają nie tylko firmy produkcyjne, ale i zaplecze naukowo-badawcze. W pewnym momencie specjalnie z myślą o tym porcie zmieniono plan zagospodarowania przestrzennego, co pozwoliło na testowanie tam turbin wiatrowych – podała przykład.

Za jedną z najpilniejszych potrzeb prelegentka uznała kształcenie kadr. – Należy jak najszybciej rozpocząć przygotowania w tym zakresie. Mamy ogromne tradycje kształcenia do pracy na morzu, które możemy kontynuować – uznała. – Jak zawsze w przypadku energetyki odnawialnej, potrzebne jest też konsekwentne wsparcie ze strony rządu. Należy brać MEW pod uwagę we wszelkiego rodzaju strategiach i dokumentach określających politykę energetyczną. Wsparcie musi być konsekwentne i widoczne dla wszystkich – podsumowała.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Port morski w Kołobrzegu dziś i jutro. Rozmowa z Arturem Lijewskim, część I

Intermodal i logistyka

Port morski w Kołobrzegu dziś i jutro. Rozmowa z Arturem Lijewskim, część I

Mikołaj Kobryński 17 marca 2025

Ruszyła budowa terminala serwisowego offshore w Łebie

Biznes i przemysł

Jest umowa na wykonanie terminala serwisowego offshore w Ustce

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Drugie życie kruszyw. Polska musi gonić Europę ws. recyklingu

Biznes i przemysł

Drugie życie kruszyw. Polska musi gonić Europę ws. recyklingu

Damian Kelman 06 lipca 2025

Trzy klasy dróg na czas kryzysu

Drogi i autostrady

Trzy klasy dróg na czas kryzysu

Damian Kelman 27 lipca 2025

Tego potrzebuje rynek infrastruktury w Polsce

Biznes i przemysł

Tego potrzebuje rynek infrastruktury w Polsce

Damian Kelman 01 lipca 2025

Pozostałe z wątku:

Port morski w Kołobrzegu dziś i jutro. Rozmowa z Arturem Lijewskim, część I

Intermodal i logistyka

Port morski w Kołobrzegu dziś i jutro. Rozmowa z Arturem Lijewskim, część I

Mikołaj Kobryński 17 marca 2025

Ruszyła budowa terminala serwisowego offshore w Łebie

Biznes i przemysł

Jest umowa na wykonanie terminala serwisowego offshore w Ustce

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Drugie życie kruszyw. Polska musi gonić Europę ws. recyklingu

Biznes i przemysł

Drugie życie kruszyw. Polska musi gonić Europę ws. recyklingu

Damian Kelman 06 lipca 2025

Trzy klasy dróg na czas kryzysu

Drogi i autostrady

Trzy klasy dróg na czas kryzysu

Damian Kelman 27 lipca 2025

Tego potrzebuje rynek infrastruktury w Polsce

Biznes i przemysł

Tego potrzebuje rynek infrastruktury w Polsce

Damian Kelman 01 lipca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij