Partner serwisu
Biznes i przemysł

Tego potrzebuje rynek infrastruktury w Polsce

Dalej Wstecz
Data publikacji:
01-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
13-06-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Tego potrzebuje rynek infrastruktury w Polsce
fot. GDDKiA
Jakie zmiany są dziś kluczowe dla przyszłości polskiej infrastruktury? Eksperci i przedstawiciele branży wskazali najpilniejsze potrzeby sektora, które – ich zdaniem – powinny natychmiast trafić na agendę decydentów.

Na zakończenie debaty poświęconej nowym środkom na budowę, modernizację i utrzymanie szlaków transportowych w Polsce podczas XIII Kongresu Infrastruktury Polskiej, wszyscy paneliści zostali poproszeni o wskazanie, na co najbardziej oczekują w działaniach administracji i władzy w najbliższym czasie, by usprawnić realizację inwestycji i ich utrzymanie.

Na podstawie wypowiedzi ekspertów i przedstawicieli branży, możemy stworzyć listę potrzeb polskiego rynku infrastruktury.

Rafał Kański z Aldesy Polska oczekuje, iż w najbliższej przyszłości inwestycje będą lepiej planowane, to jest z wyprzedzeniem, dzięki czemu będziemy mogli się przygotować do tego, co nas czeka na budowie i po niej.

– Mamy wiedzę i wykorzystajmy ją, żeby planować – zaapelował.

Również nad sprawą planowania pochyliła się Joanna Lech z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, wskazując, że z punktu widzenia jej instytucji przygotowanie wieloletnich planów inwestycyjnych jest kluczowe do tego, aby decyzje inwestycyjne były podejmowane dobrze.

– Musimy się opierać o dane i narzędzia, które wskażą, jaki będzie popyt na środek transportu, by inwestycje były dostosowane do społeczeństwa, które będzie z nich korzystało za kilkadziesiąt lat. Musimy uwzględnić w planach inwestycyjnych wszystkie czynniki, które mogą mieć wpływ na podaż transportu – wiek, demografię itd. Jest to niezwykle ważne. Pozwala też podejmować dobre decyzje na poziomie utrzymania – wygłosiła stanowisko Lech.

Piotr Kurkowski z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ma nadzieję, że niebawem branża będzie przechodzić w sferę bieżącego utrzymania dróg w taki sposób, że będzie oddzielać bieżące zadania, takie jak konserwacja, czyszczenie odpływów, dylatacji mostowych czy mycie znaków od remontów.

– Przez ostatnich kilkanaście lat bieżące utrzymanie z remontami było wrzucone do jednego worka, natomiast wydaje mi się, że my powinniśmy rozdzielić to z powrotem – spełnić postulat: utrzymaj standard, ale nie przerzucaj ryzyk utrzymania nawierzchni. Powinniśmy wprowadzić standardowe zamówienie na utrzymanie dróg ekspresowych i autostrad. Drugi apel to wprowadzenie systemu remontów planowanych, gdzie wiemy, że autostrady i drogi krajowe wybudowane przez ostatnie 20 lat się sukcesywnie starzeją. Jesteśmy w stanie przewidzieć, mamy diagnostykę dróg. To jest nasz cel na najbliższy czas – oznajmił.

Jarosław Orliński z Departamentu Programów Infrastrukturalnych w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej natomiast zachęcił do poza szablonowego myślenia, podając przykład tego, by podczas budowania dworca pod ziemią pomyśleć również o budowie schronu, a Bartosz Tokarski z EIB zaapelował z kolei o wspólne działania i dążenie do jednego celu przez organizacje, które chcą się rozwijać.

– Współpracą budujmy platformę i wypracowujmy elementy do implementowania w innych obszarach – wygłosił.

Marita Szustak z Izby Gospodarczej Transportu Lądowego na koniec wskazała natomiast na potrzebę elastycznego finansowania, przywołując chociażby utworzenie Funduszu Kolejowego. Dodała, że w parze z tym powinny iść elastyczniejsze decyzje administracyjne.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Malepszak: W inwestowaniu najważniejsze są wyniki

Biznes i przemysł

Malepszak: W inwestowaniu najważniejsze są wyniki

Roman Czubiński 20 czerwca 2025

Zielona rewolucja może zniszczyć przemysł. Zyskają Chiny

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Malepszak: W inwestowaniu najważniejsze są wyniki

Biznes i przemysł

Malepszak: W inwestowaniu najważniejsze są wyniki

Roman Czubiński 20 czerwca 2025

Zielona rewolucja może zniszczyć przemysł. Zyskają Chiny

Biznes i przemysł

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5