Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Intermodal: Inwestycje w portach, poza nimi już gorzej

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Autor:

sg

Data publikacji:
08-03-2013
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Intermodal: Inwestycje w portach, poza nimi już gorzej
Fot. Rynek Kolejowy
– W portach występuje duża dynamika, tymczasem miesiąc do miesiąca, porównując styczeń do stycznia tego roku i poprzedniego pod względem pracy eksploatacyjnej wykazują spadek i to jest niepokojący symptom – powiedział Daniel Ryczek, prezes Cargosped podczas dzisiejszej debaty "Czy Polska dogoni Europę Zachodnią w przewozach intermodalnych?" o przyszłości branży rozmawiali przedstawiciele transportu intermodalnego.

– Prowadzimy szereg inwestycji, które finansujemy ze środków własnych i z dofinansowaniem unijnym. Inwestycje te mają na celu usprawnienie naszych przeładunków, ale też rozwój transportu intermodalnego – powiedział Piotr Frąckowiak, kierownik Wydziału Kolei w Bałtyckim Terminalu Kontenerowym (BCT).

 

– Kiedy kontener opuszcza bramę terminalu, sytuacja robi się nieciekawa. Doceniamy działania zarządcy infrastruktury w zakresie modernizacji i budowy linii kolejowych, jednak stan stacji kolejowych pozostawia wiele do życzenia – powiedział Piotr Frąckowiak. Jako przykład podał stację Port Gdynia, gdzie jest wiele torów, ale, jak wskazał, ¾ z nich jest „zarośnięta krzakami”. – To paradoksalna sytuacja, gdzie jest ogromna stacja, a nie można tamtędy przejechać. Cierpimy na brak wypracowanych ustaleń, co należy zrobić z takimi stacjami, jak Gdynia Port – podsumował.

Ogromną skalę inwestycji ze strony portów i terminali potwierdził także Dominik Landa, dyrektor ds. rozwoju biznesu w DCT Gdańsk, zgodził się z przedstawicielem BCT, że inwestycje w infrastrukturę intermodalną ze strony zarządcy infrastruktury portowej nie nadążają za rozwojem tego odcinka na terenie portu: – W zeszłym roku zmodernizowaliśmy naszą bocznicę kolejową. Teraz mamy dwa tory, a w tym roku wybudujemy dodatkowe dwa. Problem zaczyna się przy wyjeździe z portu – przyznał.

O skali zapotrzebowania na transport intermodalny świadczy wolumen ładunków, jakie wchodzą i wychodzą z portu. Do DCT od sierpnia zawijać będą statki o pojemności 18 tys. TEU. – Przy założeniu, ze do Gdańska dotarłoby 16 tys. TEU, to – gdyby zestawić te kontenery w jednej linii, to uzyskalibyśmy 100 km kontenerów. Czyli pociąg musiałby mieć 100 km długości – podkreślał Landa. Przedstawiciel DCT wyraził radość z ogłoszonego niedawno przez PLK modernizacji linii kolejowej nr 226 z Gdańska do Tczewa, ale, jak wskazał, to tylko jedna z potrzebnych inwestycji.

– Nadal widzimy potoki ładunkowe, które idą w kierunku Rzeszowa czy Krosna, a nie ma tam żadnego intermodalnego terminala przeładunkowego. Na przykład wysyłka kontenera 20-stopowego transportem drogowym z Gdyni do Lublina jest o ponad 1 tys. zł droższa niż transportem kolejowym – wskazała Beata Pawłowska, dyrektor oddziału w spółce spedycyjnej Trade Trans, należącej do Grupy PKP Cargo. Jak zaznaczyła, na opłacalność transportu intermodalnego wpływa jego skala. Dlatego tak ważna jest rolka terminali intermodalnych, które skupiają transport ładunków w danym kierunku.

Zapewnienie odpowiedniej infrastruktury, czyli lepszej jakości torów, lepszej dostępności portów, większej liczby terminali czy bliskość terminali to największe problemy branży intermodalnej w Polsce.

Partner działu

Aarsleff

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Chełm szuka wykonawcy infrastruktury dostępowej do terminala intermodalnego

Drogi i autostrady

Chełm szuka wykonawcy infrastruktury dostępowej do terminala intermodalnego

Mikołaj Kobryński 25 sierpnia 2023

Gdynia: Pierwsze zawinięcie w ramach serwisu oceanicznego SWAN

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk idzie na rekord. "Bardzo dobre półrocze"

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk idzie na rekord. "Bardzo dobre półrocze"

Redakcja/inf. pras. 09 sierpnia 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Chełm szuka wykonawcy infrastruktury dostępowej do terminala intermodalnego

Drogi i autostrady

Chełm szuka wykonawcy infrastruktury dostępowej do terminala intermodalnego

Mikołaj Kobryński 25 sierpnia 2023

Gdynia: Pierwsze zawinięcie w ramach serwisu oceanicznego SWAN

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk idzie na rekord. "Bardzo dobre półrocze"

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk idzie na rekord. "Bardzo dobre półrocze"

Redakcja/inf. pras. 09 sierpnia 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5