Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Jak przebiega przebudowa największej stacji kolejowej w Polsce? [zdjęcia]

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
13-10-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

Budimex jest już zaawansowany w 80% przy modernizacji największej stacji towarowej w Polsce. Sprawdziliśmy w terenie jak przebiegają roboty. Inwestycja robi wielkie wrażenie.

Wielka przebudowa torów do stacji Gdynia jest jedną z kilku wielkich inwestycji realizowanych na kolei przez Budimex (drugą tak spektakularną jest Warszawa Zachodnia z halą peronową). Stacja w Gdyni składa się z trzech sekcji (A, B i C, przy czym sekcja C jest w zasadzie gotowa) i nie tylko na krajową skalę – jest olbrzymia. Żeby to zrozumieć warto wziąć po uwagę to, że łączna długość układu torowego to aż 115 km, a ilość rozjazdów – 359! W stacji Portu Gdynia znajduje się też największa głowica rozjazdowa w Polsce.

Po zakończeniu całej inwestycji w układzie torowym zostanie zamontowanych ponad 175 tysięcy sztuk podkładów, ułożonych 511 tysięcy ton tłucznia. Sieć trakcyjna, która znajdzie się głównie nad sekcją A (PLK rozważa elektryfikację pozostałych w przyszłości) będzie mieć 78 kilometrów długości. Zwiedzający budowę mieli okazję zobaczyć właśnie moment intensywnych prac związanych z jej montażem.

Gotowy jest już budynek Lokalnego Centrum Sterowania na portowej stacji i prowadzone są z niego pociągi. Budimex buduje na inwestycji jeszcze 3 inne obiekty kubaturowe.

Szczególnie ciekawy jest dwutorowy wykop (montaż torów odbędzie się wkrótce) i tunel pod głowicą rozjazdową (umieszczoną na wiadukcie) w sekcji B. Zbudowano go po to, by dołem lokomotywy mogły szybko przejeżdżać z jednej strony torów rozstawczych na drugie. Do jego budowy użyto 12,5 metrów sześciennych betonu i 1850 ton stali. Wykop z tunelem mają łącznie 670 metrów długości od wlotu do końca. Jego budowa trwała od kwietnia 2021, przez 24 godziny na dobę. Pociąg pojedzie tu na przełomie 2022 i 2023 roku.

Rekomendowany termin zakończenia kontraktu wraz z certyfikacjami i odbiorami datowany jest na 31 sierpnia 2023 r. Inwestorem jest PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Inwestycja współfinansowana jest ze środków unijnych instrumentu CEF „Łącząc Europę”, a jej całkowity koszt to 1,5 mld zł netto.
Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Radykalny spadek liczby pociągów towarowych na granicy w Terespolu

Intermodal i logistyka

Radykalny spadek liczby pociągów towarowych na granicy w Terespolu

Kasper Fiszer 06 września 2023

Zakończono przebudowę drogi wojewódzkiej w Stepnicy

Drogi i autostrady

Zakończono przebudowę drogi wojewódzkiej w Stepnicy

Mikołaj Kobryński 05 września 2023

Prace w Olsztynie zamkną trasę do Ełku przez Szczytno

Intermodal i logistyka

Prace w Olsztynie zamkną trasę do Ełku przez Szczytno

Redakcja/inf. pras. 02 września 2023

Merchel: Przyspieszymy wymianę systemu radio-stop na cyfrowy

Intermodal i logistyka

Obwodnica Przecławia i Warzymic gotowa przed terminem. Wkrótce otwarcie

Drogi i autostrady

Budimex: Gdynia Port – czekamy na ostatnie pozwolenie

Intermodal i logistyka

Budimex: Gdynia Port – czekamy na ostatnie pozwolenie

Roman Czubiński 25 października 2022

Zobacz również:

Radykalny spadek liczby pociągów towarowych na granicy w Terespolu

Intermodal i logistyka

Radykalny spadek liczby pociągów towarowych na granicy w Terespolu

Kasper Fiszer 06 września 2023

Zakończono przebudowę drogi wojewódzkiej w Stepnicy

Drogi i autostrady

Zakończono przebudowę drogi wojewódzkiej w Stepnicy

Mikołaj Kobryński 05 września 2023

Prace w Olsztynie zamkną trasę do Ełku przez Szczytno

Intermodal i logistyka

Prace w Olsztynie zamkną trasę do Ełku przez Szczytno

Redakcja/inf. pras. 02 września 2023

Merchel: Przyspieszymy wymianę systemu radio-stop na cyfrowy

Intermodal i logistyka

Obwodnica Przecławia i Warzymic gotowa przed terminem. Wkrótce otwarcie

Drogi i autostrady

Budimex: Gdynia Port – czekamy na ostatnie pozwolenie

Intermodal i logistyka

Budimex: Gdynia Port – czekamy na ostatnie pozwolenie

Roman Czubiński 25 października 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5