Utrzymanie uniwersalnego charakteru portu, wzrost jego roli w tranzycie towarów i inwestycje o wartości przekraczającej 3 mld zł. Takie są priorytetu Portu Gdynia zapisane w jego Strategii Rozwoju do 2027 roku, czyli do końca kolejnej unijnej perspektywy.
– Strategia zakłada utrzymanie jego uniwersalnego charakteru i dalszy zrównoważony rozwój na trzech głównych rynkach ładunkowych: kontenerowym, ro-ro, w tym promowym, oraz masowym. Dywersyfikacja przeładunków zwiększa bowiem atrakcyjność oferty portu i zmniejsza uzależnienie od wahań koniunkturalnych na poszczególnych rynkach. Strategia taka zgodna jest także z naturalnymi predyspozycjami portu, który po przystosowaniu będzie zdolny do przyjmowania największych statków kontenerowych, masowych i pasażerskich zawijających na Bałtyk. Dzięki realizacji przedsięwzięć infrastrukturalnych na zapleczu, w tym w Korytarzu Bałtyk- Adriatyk, możliwe będzie wykorzystanie dużego potencjału rynków tranzytowych ciążących do Portu Gdynia – czytamy w Strategii Rozwoju Portu Gdynia do 2027 roku.
Gdynia jako ważny punkt na mapie TEN-TCelem władz portu ma być wzmocnienie jego pozycji konkurencyjnej w skali krajowej, bałtyckiej i europejskiej. Środkiem do tego celu mają być m.in. następujące działania:
• Rozwój Gdyni jako węzła logistycznego w sieci bazowej TEN-T;
• Podwyższenie pozycji konkurencyjnej portu Gdynia w zakresie parametrów infrastruktury przeładunkowej i składowej; zwiększenie przepustowości istniejących i powstanie nowych terminali przeładunkowych;
• Dostosowanie infrastruktury portu do prognozowanych wielkości i typów statków oraz umożliwienie obsługi w statków o parametrach Baltmax (zanurzenie do 15 m, długość do 260 m, szerokość do 48 m, nośność do 120 tys. DWT);
• Budowa nowego terminalu promowego (jako elementu „Autostrady Morskiej Gdynia-Karlskrona”), zagwarantowanie możliwości obsługi największych statków pasażerskich;
• Możliwość obsługi ładunków petrochemicznych w relacjach eksport-import.
W związku z powyższymi celami, w zapisach Strategii podkreślono m.in. konieczność rozszerzenia granic administracyjnych portu pod nowe inwestycje, jak również konieczność przekazania przez podmioty publiczne terenów Skarbu Państwa w granicach portu na rzecz portu. Autorzy Strategii zwrócili również uwagę na zasadność wprowadzenia ustawowych zapisów o obligatoryjnym uzgadnianiu, z podmiotami zarządzającymi portami o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej, polityki przestrzennej dla obszarów w granicach portów morskich. W dokumencie podkreślono też m.in. konieczność uproszczenia obsługi dokumentacji ładunkowej, usprawnienie procedur celnych, fitosanitarnych oraz pozostałych aspektów działań służb granicznych.
Rozwój kolei drogą do rozwoju portuJak zauważono w Strategii, dla sprawnego rozwoju portu konieczna jest poprawa jego dostępności. W tym względzie zwrócono szczególną uwagę na takie zagadnienia jak
zwiększenie udziału transportu kolejowego w obsłudze portu. Jako niezbędne inwestycje wskazano następujące działania:
• Elektryfikacja i modernizacja infrastruktury układów torowych stacji PKP PLK Gdynia Port do parametrów umożliwiających dopuszczalną długość składu pociągu 750m oraz nacisku na oś 22,5 t, co umożliwi właściwą integrację linii kolejowych z portową infrastrukturą kolejową w ramach sieci TEN-T;
• Zapewnienie priorytetu dla rozbudowy i modernizacji linii C-E-65 oraz linii 201 Nowa Wieś Wielka – Gdynia;
• Zapewnienie pełnej przejezdności dla wszelkiego rodzaju ładunków przez trójmiejski węzeł kolejowy w kierunku Tczewa;
• Wspieranie przewozów kolejowych, m.in. poprzez wprowadzenie preferencyjnych stawek za dostęp do infrastruktury kolejowej dla transportu intermodalnego do i z polskich portów morskich;
• Integracja i modernizacja powiązań dróg krajowych i autostrad z portową infrastrukturą drogową, w tym zapewnienie alternatywnego, bezkolizyjnego połączenia Portu Gdynia z siecią dróg krajowych poprzez budowę połączenia ul. Janka Wiśniewskiego z Obwodnicą Trójmiasta – jako np. I Etap budowy Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej (OPAT);
• Dostosowanie infrastruktury drogowej stanowiącej połączenie Portu Gdynia z siecią dróg krajowych do wymogu nacisku na oś 11,5 t, w tym zwłaszcza modernizacja Estakady Kwiatkowskiego;
• Przejęcie przez GDDKiA dróg mających obecnie status dróg gminnych i powiatowych, stanowiących dostęp do Portu Gdynia i włączenie ich do infrastruktury sieci bazowej TEN-T.
W postulatach zapisano też m.in. konieczność rozwoju zaplecza logistycznego portu, usprawnienie obiegu dokumentacji ładunkowej, stworzenie prawnych podstaw pozyskiwania przez zarządy portów danych statystycznych dla potrzeb prognozowania, programowania i planowania rozwoju portu, jak również wprowadzenie regulacji umożliwiającej dostosowanie systemu opłat portowych do struktury kosztów utrzymania i rozwoju infrastruktury portowej oraz wielkości przeładunków.
13 projektów o wartości prawie 3,4 mld zł
Pełną dokument wyznaczający kierunki rozwoju gdyńskiego portu można znaleźć
tutaj. Jednocześnie warto zauważyć, że w Dokumencie Implementacyjnym do „Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 roku)” znajduje się w sumie
13 projektów związanych bezpośrednio z rozwojem Portu Gdynia. Na tej liście znajdują się zarówno takie projekty „wewnątrzportowe” jak przebudowa nabrzeży czy pogłębienie toru podejściowego, jak i poprawa dostępności portu transportem kolejowym, budowa OPAT czy przebudowa Estakady Kwiatkowskiego w Gdyni do pełnej nośności TEN-T (11,5 t na oś). Łączna wartość tych projektów to 3,37 mld zł.