Partner serwisu
Intermodal i logistyka

KE: Siemens i Areva nie łamały prawa antymonopolowego, ale...

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Autor:

sg

Data publikacji:
18-06-2012
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
KE: Siemens i Areva nie łamały prawa antymonopolowego, ale...
fot. Komisja Europejska
Komisja Europejska uznała jako legalne porozumienie spółek Siemens i Areva, w którym obie firmy zobowiązały się do nie konkurowania ze sobą na rynku technologii jądrowych i powołały spółkę joint-venture Areva NP. Komisja skróciła jednak czas trwania tego porozumienia.

Komisja Europejska uznała porozumienie zawarte przez Siemensa i Arevą o rezygnacji z konkurowania między sobą w dziedzinach związanych z energetyką jądrową za zgodne z prawem antymonopolowym. Komisja miała wątpliwości co do tego, czy zakaz konkurowania nie zagrozi wolnej konkurencji. Po przeprowadzonej analizie rynku Komisja zakończyła sprawę.

 

W 2001 roku Areva i Siemens stworzyły spółkę joint venture Areva NP i uzgodniły między sobą zakaz konkurowania w ramach konkretnego rynku – rynku energii nuklearnej. Porozumienie to miało obowiązywać przez okres do 11 lat po rozwiązaniu wspólnego przedsiębiorstwa. Spółka joint venture zakończyła swoja działalność po wyjściu z niej Siemensa w 2009 roku. Wtedy to Areva przejęła wyłączną kontrolę nad Areva NP.

 

W grudniu 2011 r. Komisja wyraziła obawy, że zakaz konkurowania i klauzula poufności mogłyby naruszyć artykuł 101 Traktatu o funkcjonowaniu UE (TFUE), który zakazuje porozumień antykonkurencyjnych.

 

Komisja stwierdziła, że klauzula o zakazie konkurencji poszła zbyt daleko, ponieważ uniemożliwiła Siemensowi konkurowanie na rynkach, na których spółka joint venture działała jako dystrybutor produktów Siemensa w zakresie energetyki jądrowej.

 

Na rynkach, gdzie spółka joint-venture sprzedawała swoje własne produkty (branża energetyki nuklearnej), Komisja stwierdziła, że klauzula o zakazie konkurencji może zostać przyjęta co do zasady, ale uzgodniony czas jej obowiązywania był zbyt długi.

Jako spółka-matka Siemens miał uprzywilejowany dostęp do poufnych informacji handlowych swojej spółki joint venture, które mógł wykorzystać przeciwko Areva NP po swoim wyjściu ze spółki. Jednakże, na podstawie analiz, Komisja uznała, że ochrona przed konkurencją ze strony Siemensa nie jest konieczna w okresie dłuższym niż 3 lata, ponieważ ważne dane spółki po tym okresie stały się nieistotne lub zdezaktualizowane.

 

W odpowiedzi na wątpliwości Komisji, Siemens i Areva zaproponowały porozumienie. Obie firmy zgodziły się ograniczyć czas trwania klauzuli do trzech lat po przejęciu Areva wyłącznej kontroli nad Areva NP. Postanowiono również usunąć klauzulę o zakazie konkurencji dla wszystkich innych dziedzin działalności poza branżą energii jądrowej. Te same zobowiązania mają zastosowanie do klauzuli poufności, o ile może się ona odnosić do zakazu konkurowania.

Jeżeli Siemens lub Areva naruszą jednak prawo antytrustowe, Komisja może nałożyć grzywnę w wysokości do 10% całkowitego rocznego obrotu obu firm, bez konieczności udowodnienia naruszenia unijnych zasad konkurencji.

Partner działu

Aarsleff

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Prezes NCBJ: Żadne wiatraki nie zapewnią bezpieczeństwa energetycznego

Intermodal i logistyka

Prezes NCBJ: Żadne wiatraki nie zapewnią bezpieczeństwa energetycznego

Emilia Derewienko 15 czerwca 2016

Wiosną PGE EJ1 poszuka miejsca na elektrownię atomową na Pomorzu

Biznes i przemysł

Niemcy: Wdrożenie Energiewende wymaga 77 mld euro

Intermodal i logistyka

Niemcy: Wdrożenie Energiewende wymaga 77 mld euro

Emilia Derewienko 17 października 2015

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Prezes NCBJ: Żadne wiatraki nie zapewnią bezpieczeństwa energetycznego

Intermodal i logistyka

Prezes NCBJ: Żadne wiatraki nie zapewnią bezpieczeństwa energetycznego

Emilia Derewienko 15 czerwca 2016

Wiosną PGE EJ1 poszuka miejsca na elektrownię atomową na Pomorzu

Biznes i przemysł

Niemcy: Wdrożenie Energiewende wymaga 77 mld euro

Intermodal i logistyka

Niemcy: Wdrożenie Energiewende wymaga 77 mld euro

Emilia Derewienko 17 października 2015

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5