Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Kłopoty z wdrożeniem Jednolitego Europejskiego Nieba

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Autor:

Data publikacji:
27-09-2014
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
pw, Newseria

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Kłopoty z wdrożeniem Jednolitego Europejskiego Nieba
fot. KE
Nawet 3 miliardy euro rocznie tracą europejskie linie lotnicze przez brak jednolitego europejskiego systemu zarządzania przestrzenią powietrzną. Kolejne 6 miliardów euro to straty pasażerów wynikające z opóźnień. Prace nad zmianą tej sytuacji trwają już od 10 lat, ale postęp jest bardzo powolny.

‒ Tracą na tym nie tylko linie lotnicze, lecz także pasażerowie. Dodatkowo tracimy ponad 8 mln euro rocznie ze względu na niepotrzebną emisję dwutlenku węgla – powiedziała agencji informacyjnej Newseria Biznes Mildred Troegeler, dyrektor ds. technicznych i regulacji w Stowarzyszeniu Europejskich Linii Lotniczych (AEA).

 

Linie lotnicze w Europie na minusie

 

Jak podkreśla Troegeler, europejscy przewoźnicy lotniczy działają na niezwykle trudnym rynku. Zgodnie z danymi z Monitora Finansowego Linii Międzynarodowego Stowarzyszenia Transportu Lotniczego (IATA) zarówno w IV kwartale 2013 r., jak i w I kwartale 2014 r. europejskie linie lotnicze były na dużym minusie. Na podstawie próbki odpowiednio 12 i 15 przewoźników IATA wyliczyła, że strata netto wyniosła 1,8 mld dolarów w IV kw. 2013 r. i 2,2 mld dolarów w I kw. br. W obydwu przypadkach Europa była najsłabszym regionem.
 

UE faworyzuje obcych przewoźników?

 

Troegeler przypomina, że rynek europejski jest bardzo konkurencyjny, ale równocześnie w Unii Europejskiej wymogi i regulacje prawne są najbardziej restrykcyjne, na przykład w obszarze odszkodowań za opóźnienia i odwołania lotów.
 

‒ Linie lotnicze są więc w sytuacji, w której lista regulacji i wymogów się wydłuża, a jednocześnie są w coraz mniejszym stopniu wspierane przez regulatorów. Wygląda na to, że kolejne propozycje regulacji raczej pogorszą sytuację europejskich linii lotniczych, niż ją poprawią – ocenia Troegeler. Dodaje , że coraz bardziej restrykcyjne przepisy w UE faworyzują przewoźników spoza wspólnoty. Linie takie jak Turkish Airlines czy przewoźnicy z rejonu Zatoki Perskiej mają znacznie łatwiejsze otoczenie regulacyjne i tym samym niższe koszty.

 

Obszary trangraniczne

 

Krytykę branży powodują przede wszystkim opóźnienia we wdrażaniu Jednolitego Europejskiego Nieba (Single European Sky). Projekt, którego głównym założeniem jest wprowadzenie wspólnych i bardziej efektywnych metod kontroli ruchu lotniczego, powstał już w 2004 r., ale wciąż nie działa.
 

Kraje członkowskie miały czas do końca 2011 roku na odpowiednie zmodyfikowanie krajowych przepisów. Opóźnienie ma też obiektywne przyczyny. W 2009 r. Komisja Europejska zaktualizowała założenia w ramach tzw. pakietu SES II, a potem SES 2+, przyznając, że dotychczasowe rozwiązania są zbyt mało elastyczne.
 

SES ma m.in. powiększyć obszary kontroli ruchu lotniczego, które obecnie są ograniczone granicami państw. Pozwoli to na skuteczniejsze wyznaczanie tras przelotów, a dzięki programowi SESAR możliwe będzie m.in. usprawnienie komunikacji pilotów z kontrolerami oraz więcej tzw. bezpośrednich tras po linii prostej. To wszystko ma skrócić czasy przelotu, co poprawi przepustowość i zmniejszy zużycie paliwa przez lotnictwo.
 

KE gani polski rząd


Polska zalicza się do grona tych państw, które się do nowych unijnych lotniczych wymogów nie dostosowała. Przypomnijmy, że 26 września Komisja Europejska zganiła za to opóźnienie polski rząd i dała dwa miesiące na powiadomienie o środkach wprowadzonych w celu pełnego wdrożenia regulacji i wymogów. Jeśli rząd się z tego zobowiązania nie wywiąże KE pozwie Polskę do Trybunału Sprawiedliwości UE.
 

Pakiet lotniskowy nie prędko


W UE trwają również prace nad tzw. pakietem lotniskowym, choć według Troegeler trudno jeszcze ocenić, jaki wpływ na branżę będzie miało jego przyjęcie. Spośród trzech propozycji rozporządzeń UE zgłoszonych przez Komisję w grudniu 2011 r. do tej pory przyjęto jedynie rozporządzenie dotyczące ograniczenia hałasu w lotnictwie. Pozostałe projekty dotyczą zmian w przepisach regulujących obsługę naziemną na lotniskach oraz zasad przydzielania tzw. slotów, czyli zezwoleń na start i lądowanie na danym lotnisku.
 

 

 

Partner działu

Aarsleff

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Nowak: Polska będzie dążyć do włączenia wschodnich sąsiadów UE do JEPP

Intermodal i logistyka

Nowak: Polska będzie dążyć do włączenia wschodnich sąsiadów UE do JEPP

Rynek Infrastruktury 29 listopada 2011

Kolejna umowa w sprawie Jednolitego Nieba

Intermodal i logistyka

Kolejna umowa w sprawie Jednolitego Nieba

Rynek Infrastruktury 09 marca 2012

MTBiGM sprawdza przygotowanie Polski do budowy FAB-u

Intermodal i logistyka

MTBiGM sprawdza przygotowanie Polski do budowy FAB-u

Łukasz Malinowski 30 kwietnia 2012

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Nowak: Polska będzie dążyć do włączenia wschodnich sąsiadów UE do JEPP

Intermodal i logistyka

Nowak: Polska będzie dążyć do włączenia wschodnich sąsiadów UE do JEPP

Rynek Infrastruktury 29 listopada 2011

Kolejna umowa w sprawie Jednolitego Nieba

Intermodal i logistyka

Kolejna umowa w sprawie Jednolitego Nieba

Rynek Infrastruktury 09 marca 2012

MTBiGM sprawdza przygotowanie Polski do budowy FAB-u

Intermodal i logistyka

MTBiGM sprawdza przygotowanie Polski do budowy FAB-u

Łukasz Malinowski 30 kwietnia 2012

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5