Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Kolejne przetasowania na liście projektów unijnych

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
10-06-2014
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Kolejne przetasowania na liście projektów unijnych
fot.pesa
MPK Kraków otrzyma pieniądze na zakup tramwajów Pesy. PKP PLK otrzyma miliard złotych na informację pasażerską, a PKP Intercity dostanie dofinansowanie do zakupu pociągów Dart.

Zakończyła się aktualizacja listy projektów indywidualnych dla Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2007–2013. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju wpisało na listę podstawową głównie nowe projekty. Te z listy rezerwowej pozostają na niej, lub zostały usunięte. Łączna wartość dofinansowania z UE dla projektów na liście wynosi 137,2 mld złotych. Projekty z listy podstawowej dofinansowane będą kwotą 99,5 mld złotych.

 

Na liście jest aż 28 nowych projektów indywidualnych (w tym 16 podstawowych), z czego 15 projektów dla sektora transportu (6 podstawowych i 9 rezerwowych). Łączna wartość dofinansowania z UE dla nowych projektów wynosi 1 386,35 mln złotych (w tym 1 124,52 mln złotych dla projektów podstawowych). Z listy usunięto też 9 projektów indywidualnych, w tym aż siedem z sektora transportu.

 

 

Nowy miliard dla PKP PLK

 

Na listę podstawową wpisany został przede wszystkim nowy projekt informacji pasażerskiej za prawie miliard złotych, o którym ostatnio pisaliśmy. PLK otrzyma również dofinansowanie w wysokości 28,05 mln złotych (85 proc. kosztów) na studia wykonalności 12 projektów do realizacji w nowej perspektywie UE, oraz 2,13 mln złotych na inwentaryzację przyrodniczą dla wybranych projektów infrastrukturalnych perspektywy finansowej UE 2014-2020. Więcej na ich temat napiszemy wkrótce.

 

Kolejnym nowym projektem są prace przygotowawcze do III etapu modernizacji linii E20 na odc. Siedlce – Terespol (9,35 mln zł, koszt projektu 11 mln zł). Mniejsze kwoty, ale również z 85–proc. dofinansowaniem, PKP PLK otrzyma na opracowanie dokumentacji dla modernizacji linii obwodowej w Warszawie (odc. Warszawa Gołąbki/ Warszawa Zachodnia - Warszawa Gdańska), oraz Studiów Wykonalności dla projektów poprawy dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu, oraz w Gdyni.

 

Na listę podstawową dotarł też ciekawy projekt „Zabudowa systemu zdalnej diagnostyki dla automatyki kolejowej i rozjazdów na liniach kolejowych nr 8 i 64 oraz E65” wart 40 mln zł (dofinansowanie wyniesie 28 mln złotych).

 

Dofinansowana zostaną też warte po ok. 5 mln zł dokumentacje przedprojektowe dla: modernizacji linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Słupsk, oraz modernizacji i elektryfikacji linii kolejowej nr 14 na odcinku Ostrów Wielkopolski – Głogów.

 

Zmiany w kosztach projektów

 

W wyniku aktualizacji, podniesiono koszty i dofinansowanie projektów rewitalizacyjnych dla linii nr 272 na odcinku Kluczbork - Ostrzeszów oraz nr 140 i 158 na odcinku Rybnik – Chałupki, oraz dokumentacji modernizacji linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z budową torów aglomeracyjnych – w tym wypadku koszty wzrosły 11–krotnie, z 7,5 mln zł do 80 mln zł. Dwukrotnie spadły za to koszty przygotowania modernizacji linii nr 7.

 

Z listy podstawowej wypadł projekt budowy głowicy zachodniej stacji Łódź Fabryczna. To 190 mln złotych, które PKP PLK w tej perspektywie mogłaby stracić. Jednak pieniądze te można znaleźć w innych projektach – choćby o 90 mln zł zwiększył się kwota na projekt przebudowy rozjazdów, a o 95 mln złotych – na projekt „przejazdowy”.

Linia do Pyrzowic skreślona. Modernizacja Kraków – Katowice została

 

Z listy rezerwowej wyleciała budowa połączenia kolejowego MPL „Katowice” w Pyrzowicach z miastami aglomeracji górnośląskiej, odcinek Katowice – Pyrzowice (1,18 mld zł). Z listy podstawowej usunięte zostały prace przygotowawcze dla tego połączenia, na które PLK miała otrzymać 44,22 mln zł (projekt wart 52,02mln zł).

 

Co ciekawe, na liście wciąż pozostaje wstrzymana od dwóch już lat modernizacja linii E30 na odcinku Zabrze–Katowice–Kraków. Dofinansowanie ma dotyczyć odcinka Sosnowiec – Kraków. Przez lata koszty projektu wzrosły z 1,27 mld zł do 3 mld złotych. To jedyny projekt, którego czas realizacji przekracza ramy unijne. Czas realizacji poprawiono na lata 2009–2018. Ministerstwo wciąż liczy, że w projekt uda się wrzucić 0,7 mld zł unijnych subwencji.

 

Najbardziej – o 400 mln złotych – wzrosło dofinansowanie modernizacji linii kolejowej pomiędzy Krakowem a Rzeszowem (2,35 mld zł zamiast 1.94 mld zł). Z 491,33 mln zł do aż 662,34 mln zł wzrosło dofinansowanie projektu budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Jego wartość to ostatecznie 1,1 mld złotych.

 

Nowe pieniądze dla PKP Intercity…częściowo nierealne

 

Na listę rezerwową wpisany został też projekt zakupu pociągów piętrowych dla PKP Intercity do obsługi połączenia Warszawa – Łódź. To zaskakujące – przetarg na dostawę utknął w listopadzie. Przewoźnik informował „Rynek Kolejowy”, że pociągi mają wejść do eksploatacji w 2017 roku. Na tabor piętrowy Intercity może otrzymać 224 mln złotych. 750 mln musiałoby wyłożyć z własnej kieszeni.

 

Modernizacja 20 lokomotyw spalinowych serii SM42, które wykonuje Newag, została przesunięta na listę podstawową. Dofinansowanie wyniesie 35 mln złotych. Projekt jest wart 86.1 mln złotych. Na listę wpisano również zakup pociągów Dart od Pesy Bydgoszcz. PKP Intercity otrzyma na to 574,5 mln złotych dofinansowania. Koszt projektu to miliard złotych, ale Pesie PKP IC zapłaci więcej – 1,32 mld złotych, bo producent będzie też utrzymywał tabor.

 

Cieszyć może to, że pomimo zmniejszenia kosztu projektu zakupu pociągów Flirt Stadlera do 1181 mln złotych, dofinansowanie dla przewoźnika zostało podniesione z 540 do 672 mln złotych. PKP IC dostanie też 30 mln złotych więcej na nowe wagony dla relacji Wrocław – Gdynia i 20 mln zł więcej na modernizację wagonów dla połączeń Przemyśl – Szczecin.

 

Potwierdzony został spadek dofinansowania projektu zakupu Pendolino. Zamiast 794,58 mln złotych, Unia Europejska zwróci PKP Intercity za zakup pociągów jedynie 373,26 mln złotych – zaledwie 17 proc. liczących 2,11 mld zł kosztów zakupu taboru. Ponaddwukrotnie spadło też dofinansowanie dla budowy hali utrzymaniowej dla Pendolino – do 28 mln złotych.

 

Przewozy Regionalne znów pod kreską

 

Po raz kolejny ograniczone zostały projekty Przewozów Regionalnych. Zamiast zakupu 6 używanych lokomotyw i modernizacji 57 wagonów za 171 mln złotych, na liście jest tylko modernizacja 18 wagonów osobowych oraz modernizacja 5 używanych lokomotyw elektrycznych do obsługi połączeń międzyregionalnych za 55,5 mln złotych (dofinansowanie: 31,5 mln zł). Ograniczono też zakres terytorialny projektu – do województw dolnośląskiego i wielkopolskiego.

Podobnie na modernizację elektrycznych zespołów trakcyjnych – Przewozy Regionalne miały zapisane na liście dofinansowanie w wysokości 154 z 379 mln zł kosztów projektu. Teraz jest tam tylko 110,25 mln zł z obciętego do 193,73 mln zł projektu.

Pesa pojeździ w Krakowie, nowe projekty dla Tramwajów Warszawskich i Kolei Mazowieckich

 

W sektorze 7.3 – transport miejski, od razu na liście podstawowej znajdujemy szereg nowych projektów: 100 mln zł dofinansowania (prawie 50 proc.) na budowę trasy tramwajowej w ul. Powstańców Śląskich w Warszawie i 80 mln zł na modernizację pociągów Kolei Mazowieckich. Znalazły się też pieniądze (175 mln zł dofinansowania) na zakup 36 nowych tramwajów z Pesy przez MPK Kraków. Na 65 mln złotych dofinansowania mogą liczyć Tramwaje Śląskie.

 

Na liście rezerwowej mamy tylko trzy projekty – wszystkie nowe. Pierwszy to 70 mln zł na wartą 146 mln zł przebudowę infrastruktury tramwajowej w Krakowie, drugi to zakup pięcioczłonowych pociągów dla Kolei Mazowieckich do obsługi linii Warszawa – Grodzisk (dofinansowanie 167 mln zł z 350 mln zł kosztów), oraz zakup 22 niskopodłogowych tramwajów dla MPK Łódź za 184 mln zł na trasę W–Z (88,5 mln zł dofinansowania).

 

Cztery projekty wpisane w marcu na listę rezerwową: proponowane przez Warszawę 763 mln zł (dofinansowanie 366 mln zł) na dostosowanie Stacji Techniczno–Postojowej Kabaty i zakup uzupełniający 17 wagonów Inspiro, warta 166 mln zł przebudowa Ronda Rataje i warta 150 mln odnowa torowisk tramwajowo – autobusowych w Poznaniu, oraz przedłużenie linii tramwajowej z pętli Zawady do stacji Poznań - Wschód zostały jednocześnie wykreślone z listy. Żaden z nich nie zostanie zrealizowany.
 

Partner działu

Aarsleff

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Od kwietnia znów remont linii do Kudowy

Intermodal i logistyka

Od kwietnia znów remont linii do Kudowy

wlados wlados 13 marca 2014

Lublin: Ogłoszono przetarg na dokończenie wiaduktu kolejowego

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Od kwietnia znów remont linii do Kudowy

Intermodal i logistyka

Od kwietnia znów remont linii do Kudowy

wlados wlados 13 marca 2014

Lublin: Ogłoszono przetarg na dokończenie wiaduktu kolejowego

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5