jm
Dziś pociągi na niektórych odcinkach linii z Torunia do Bydgoszczy muszą zwalniać do 30-40 km/h. PKP PLK rozpisała już przetarg na zaprojektowanie i wykonanie prac rewitalizacyjnych na linii. Zamówienie obejmuje obejmujące między innymi: wymianę nawierzchni kolejowej, rozjazdów, naprawę nawierzchni drogowej na przejazdach kolejowych, odbudowę odwodnienia powierzchniowego wraz z robotami towarzyszącymi oraz dokumentacją wykonawczą i powykonawczą. Oferty w przetargu można składać do 17 stycznia.
Po rewitalizacji czas podróży ma skrócić się do 40 minut, a pociągi będą mogły rozwijać prędkość do 120 km/h. Marszałek województwa obiecał zakup pięciu pociągów do obsługi tego połączenia. Miało ono być obsługiwane przez przewoźnika wybranego w przetargu, jednak zgłosiły się tylko Przewozy Regionalne z ceną przekraczającą możliwości województwa.
Rewitalizację odcinka linii kolejowej nr 18 Kutno - Piła na odcinku Toruń - Bydgoszcz dofinansuje Unia Europejska kwotą ok. 109 mln zł. Projekt jest już na liście kluczowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Całkowity koszt projektu zgłoszonego do POIiŚ wynosi 203,5 mln zł. PLK oszacowało wartość zamówienia na 193,1 mln złotych netto.
Prace na linii mają rozpocząć się jeszcze w pierwszym kwartale przyszłego roku i potrwać nie więcej niż 622 dni od udzielenia zamówienia. Dzięki temu, że rewitalizacja, w przeciwieństwie do modernizacji, nie zmienia parametrów linii kolejowej, możliwe będzie szybkie rozpoczęcie prac dzięki pominięciu przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Jeżeli w przetargu nie będzie odwołań, a prace się nie opóźnią, rewitalizacja powinna się zatem skończyć w październiku 2013 roku.
Projekt rewitalizacji linii kolejowej znalazł się na liście POIiŚ dzięki komplementarności z projektem BiT City - usprawnienia komunikacji w Bydgoszczy, Toruniu i pomiędzy tymi miastami. O ostatnich zmianach w tym projekcie można przeczytać tutaj. To nie koniec inwestycji kolejowych w stolicy województwa kujawsko-pomorskiego. W ramach poprawy połączenia kolejowego pomiędzy miastami organizującymi Euro 2012 rewitalizowane są linie kolejowe z Bydgoszczy do Gdańska i Poznania, natomiast PKP SA przygotowuje projekt remontu dworca w Bydgoszczy. Jest on na liście rezerwowej POIiŚ.