Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Kolejowy zator w Trójmieście zagraża polskiej gospodarce

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
27-03-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ew / Rynek Infrastruktury/ada Interesantów Portu Gdynia

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Kolejowy zator w Trójmieście zagraża polskiej gospodarce
fot. Karolina Bielińska
Zwiększające się przewozy kolejowe, zarówno towarowe, jak i pasażerskie, w połączeniu z brakiem kluczowych inwestycji mogą zagrozić i zahamowaniem rozwoju trójmiejskich portów - to kluczowy wniosek z raportu dot. dostępności Portu Gdynia transportem kolejowym, przygotowanego przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR.

Autorzy raportu przewidują, że przy zachowaniu obecnych tendencji, w ciągu kilku lat wystąpić może poważny problem z dostępnością Portu Gdynia dla przewoźników towarowych. A to wpłynie negatywnie nie tylko na sytuację branży portowej
i przedsiębiorców z Pomorza, ale i całej gospodarki krajowej.

 

Chodzi np. o branżę górniczą, dającą zatrudnienie ponad 100 tys. ludzi, hutnictwo – ponad 26 tys. miejsc pracy w całym kraju czy produkcje rolną. Pomyślność przedsiębiorstw działających w tych branżach często zależy od możliwości eksportu swoich produktów lub importu surowców. Oprócz tego, sektor portowy, stoczniowy i przedsiębiorstwa, których działalność oparta jest o towary przeładowane w trójmiejskich portach, dają zatrudnienie kolejnym 100 tys. ludzi.

 

Wśród najważniejszych czynników mających negatywny wpływ na dostępność kolejową trójmiejskich portów wymieniono rozwój kolei aglomeracyjnych, planowane wprowadzenie pociągów Pendolino. Jednocześnie dynamiczny wzrost przeładunków – Port Gdynia osiągnął w 2013 roku rekordowy wynik 17,66 mln ton, powoduje zwiększone zapotrzebowanie na przywóz i wywóz towarów do portów.

 

– W Bałtyckim Terminalu Kontenerowym, od dwóch lat udział kolei w ogólnej liczbie przeładunków wynosi ponad 40 procent. Rynek kolejowych przewozów intermodalnych rozwija się niezwykle dynamicznie – komentuje Krzysztof Szymborski, przewodniczący Rady Interesantów Portu Gdynia. – Jednak aby utrzymać tą tendencję i zapewnić warunki do rozwoju polskiego eksportu, konieczne są inwestycje w infrastrukturę kolejową – dodaje.

 

Autorzy raportu za najważniejsza inwestycję uznają modernizację dawnej magistrali węglowej – dziś nieco zapomnianej, jednotorowej i na kilku odcinkach niezelektryfikowanej linii, której modernizacja pozwoli na zapewnienie dostępu do Trójmiasta będącego alternatywą dla przeciążonej linii Gdynia – Gdańsk – Tczew.

 

Wśród pozostałych wniosków znalazły się rozbudowa linii 202/9 na terenie aglomeracji trójmiejskiej, modernizacja i elektryfikacja linii 203 na odcinku Tczew – Łąg. Wśród kluczowych inwestycji wymieniono również modernizację przejścia granicznego Zwardoń – Skalite. Niska przepustowość torów oraz brak elektryfikacji części odcinków sprawia, że szlak ten wydaje się mało atrakcyjny a słowaccy kontrahenci wybierają raczej usługi portu w Hamburgu.

 

– Przemyślany rozwój infrastruktury kolejowej, zarówno w bezpośrednim otoczeniu Gdyni jak i w głębi kraju, może pozwolić na stworzenie korzystnej oferty polskich portów skierowanej do naszych południowych sąsiadów – dodaje prezes Szymborski. – Obsługa ładunków ze Słowacji czy Czech oznacza zaś nowe miejsca pracy, oraz zwiększenie przychodów skarbu państwa z tytułu ceł i podatków – oznajmia.

 

– Zapewnienie odpowiedniego dostępu drogą kolejową do portów to problem nie tylko regionalny. Od sprawnego działania portów zależą tysiące miejsc pracy w całym kraju – mówi prezes Szymborski – Mam nadzieję na otwartą debatę na ten temat. Jej pierwszą odsłoną będzie dyskusja na Forum Fracht, w kwietniu b.r., ale jeśli chcemy rozwiązania problemu – konieczna jest stała współpraca, wymiana opinii oraz koordynacja prowadzonych działań pomiędzy wszystkimi zainteresowanymi podmiotami – podsumowuje prezes.

Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Będzie przetarg na pogłębienie toru wodnego do Elbląga

Polityka i prawo

Będzie przetarg na pogłębienie toru wodnego do Elbląga

Mikołaj Kobryński 11 września 2023

Gdańsk: Nowa droga w rejonie Baltic Hub

Intermodal i logistyka

Gdańsk: Nowa droga w rejonie Baltic Hub

Mikołaj Kobryński 07 września 2023

Port Gdańsk przygotowuje się na dużo większe wolumeny zboża

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Będzie przetarg na pogłębienie toru wodnego do Elbląga

Polityka i prawo

Będzie przetarg na pogłębienie toru wodnego do Elbląga

Mikołaj Kobryński 11 września 2023

Gdańsk: Nowa droga w rejonie Baltic Hub

Intermodal i logistyka

Gdańsk: Nowa droga w rejonie Baltic Hub

Mikołaj Kobryński 07 września 2023

Port Gdańsk przygotowuje się na dużo większe wolumeny zboża

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5