sg
Projekt pn. „Prognozy oddziaływania na środowisko Programu Wieloletniego pod nazwą Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”, przygotowany został przez Biuro Projektów i Wdrożeń Proekologicznych Proeko w Gdańsku.
Celem programu jest zwiększenie możliwości rozwoju regionów wschodnich i północno-wschodnich części Polski, które korzystać będą z otwarcia Zalewu Wiślanego na Morze Bałtyckie. Przedsięwzięcie jest bezpośrednio powiązane z wykorzystaniem potencjału Portu Morskiego w Elblągu. Jako droga wodna ma znaczenie regionalne, krajowe, a także międzynarodowe dla podniesienia konkurencyjności portów, jak również transportu towarowego i osobowego. Umożliwia połączenie i wykorzystanie dróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym (śródlądowa droga wodna E70 oraz szlak przybrzeżny E60); warunkuje swobodną żeglugę towarową i pasażerską oraz rozwój turystyki, w tym międzynarodowej na wodach Bałtyku oraz Zalewu Wiślanego.
Koszty całkowite projektu mają wynieść 491 mln 168 tys. zł. Inwestycja ma zostać zakończona do końca 2014 r. Budowa Kanału Żeglugowego przez Mierzeję sfinansowana zostanie z 2 podstawowych źródeł: środków własnych Urzędu Morskiego w Gdyni (budżet państwa) oraz dotacji udzielonej przez Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego lub budżet państwa.