Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Lepszy kolejowy dostęp do portowych nabrzeży w Gdyni

Dalej Wstecz
Data publikacji:
22-09-2023
Ostatnia modyfikacja:
21-09-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. PKP PLK

Podziel się ze znajomymi:

Dłuższe i cięższe składy, zabierające więcej ładunków, dojeżdżają do portu morskiego w Gdyni. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zakończyły zasadnicze prace poprawiające dostęp pociągów towarowych do nabrzeży. Inwestycja o wartości prawie 1,9 mld zł netto jest współfinansowana ze środków unijnych instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

PLK SA zakończyły zasadnicze prace w ramach projektu pn. „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni" –
informuje spółka. Inwestycja zapewnia sprawny i bezpieczny dowóz oraz odbiór większej ilości towarów koleją w krótszym czasie. Do nabrzeży dojeżdżają dłuższe, do 750 metrów, oraz cięższe, o nacisku 22,5 tony na oś, pociągi towarowe, mogące przewieźć więcej ładunków koleją – najbardziej ekologicznym środkiem transportu. Przełoży się to na ograniczenie liczby pojazdów ciężarowych na drogach.

– Inwestycja poprawiająca kolejowy dostęp do portu w Gdyni wpłynie na większy udział kolei w przewozie towarów, rozwój samego portu, ale przede wszystkim całej gospodarki. Kolej to najbardziej ekologiczny, wydajniejszy oraz coraz bezpieczniejszy środek transportu ładunków – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

– Konsekwentnie zwiększamy możliwości przewozu towarów koleją, także w kierunku portów morskich. W Gdańsku zrealizowaliśmy już prace, a w Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu zbliżają się do zakończenia. Inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. zapewniają sprawniejszy transport ładunków dzięki znacznemu zwiększeniu przepustowości kolei – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

W ramach inwestycji zabudowano 113,5 km nowych torów (ze 115 km), 329 rozjazdów (z 332) i wszystkie skrzyżowania (24). Od marca 2022 r. ruch pociągów do portu prowadzony jest z Lokalnego Centrum Sterowania Gdynia Port wspieranego przez dwie nowe nastawnie. Gotowe są dwa wiadukty o długości 640 i 170 metrów, które poprawiły przepustowość linii prowadzących do portu. Przewoźnicy korzystają z publicznej ładowni. Wyremontowano most na rzece Chylonce. Gotowe są wszystkie (13) podziemne zbiorniki retencyjne, które wraz z nową siecią kanalizacji zapewniają właściwe odwodnienie terenu.

Zakończenie wszystkich prac planowane jest do końca roku. Pozostałe do wykonania prace dotyczą przebudowy linii wysokiego napięcia oraz zabudowa w miejscu usuniętych słupów torów oraz sieci trakcyjnej.

Wartość inwestycji pn. „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni" to prawie 1,9 mld zł netto. Prawie 43 proc. tej kwoty stanowi dofinansowanie unijne ze środków instrumentu finansowego Connecting Europe Facility (CEF) – „Łącząc Europę”.

Jak czytamy w komunikacie prasowym, PLK SA konsekwentnie poprawią dostęp do portów morskich w Trójmieście, co korzystanie wpływa na rozwój polskiej gospodarki. W 2022 r. zakończone zostały prace na torach prowadzących do portu w Gdańsku.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Rozpoczęło się pogłębienie akwenów wewnętrznych Portu Gdynia

Intermodal i logistyka

Rozpoczęło się pogłębienie akwenów wewnętrznych Portu Gdynia

inf. pras oprac. JM 21 listopada 2022

Wycieczka studyjna w ramach Pomorskiego Kongresu Transportu Intermodalnego

Drogi i autostrady

Fiat 126 - Maluch wyrusza w wyprawę z Portu Gdynia [zdjęcia] [film]

Drogi i autostrady

Port Gdynia podpisał umowę na projekt przebudowy Nabrzeża Pomocniczego

Intermodal i logistyka

Terminal instalacyjny dla farm wiatrowych w Gdyni. Najpierw tymczasowy

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Rozpoczęło się pogłębienie akwenów wewnętrznych Portu Gdynia

Intermodal i logistyka

Rozpoczęło się pogłębienie akwenów wewnętrznych Portu Gdynia

inf. pras oprac. JM 21 listopada 2022

Wycieczka studyjna w ramach Pomorskiego Kongresu Transportu Intermodalnego

Drogi i autostrady

Fiat 126 - Maluch wyrusza w wyprawę z Portu Gdynia [zdjęcia] [film]

Drogi i autostrady

Port Gdynia podpisał umowę na projekt przebudowy Nabrzeża Pomocniczego

Intermodal i logistyka

Terminal instalacyjny dla farm wiatrowych w Gdyni. Najpierw tymczasowy

Intermodal i logistyka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5