Rok 2016 będzie decydujący dla przyszłości zarówno LOT-u, jak i PKP IC. Kluczem do sukcesu zarówno Intercity, jak i LOT-u będzie koncentracja na pasażerze i jego doświadczeniu.
My Polacy narzekać lubimy. Choć jak wynika z książek Pawła Smoleńskiego opisującego codzienność Izraela, do niektórych nacji i tak nam jeszcze w tym względzie daleko.
Ale niewątpliwie w narzekaniu na punktualność polskich przewoźników osiągnęliśmy już całkiem niezły poziom (nie bez przyczyny po ich stronie). Wiele jednak osób, w tym ja, zauważyłem w ostatnim czasie znaczącą poprawę w tym względzie, zwłaszcza na kolei. Obserwacje te potwierdzają publikowane w ostatnich dniach wyniki rankingów punktualności, doceniające wysiłki PLL LOT, PKP Intercity i Lotniska Chopina i plasujące je w czołówkach zestawień.
Sceptycy zaraz wskażą, że metodologia wątpliwa, że dzieje się to kosztem ograniczania siatki połączeń, że wynika to z niskiego wolumenu, czy specyfiki operacji polskich przewoźników. Ale nie o szczegóły rankingów mi chodzi. Bardziej traktuję te pozytywne wyniki jako jeden z realnych fundamentów dla rozpoczęcia przez te podmioty pracy nad jakością, kompletnością i wartością ich usługi dla pasażera.
Potwierdzą sukces?
Rok 2016 będzie moim zdaniem decydujący dla przyszłości zarówno LOT-u, jak i PKP IC. Intercity po raz pierwszy od 2009 roku zanotowało w roku 2015 wzrost liczby pasażerów. Teraz przewoźnik będzie mógł udowodnić, że nie była to jednorazowa pozytywna korekta, wynikająca choćby z włączenia do eksploatacji pociągów Pendolino, a rzeczywiste odwrócenie negatywnego trendu.
Jeśli zaś chodzi o PLL LOT to rok 2016 będzie rokiem prawdziwej próby. Wygaśnięcie ograniczeń wynikających z programu restrukturyzacji, rekordowo niskie ceny ropy, nowe kierownictwo firmy i tradycyjnie już trudna sytuacja finansowa przewoźnika tworzyć będą okoliczności, z których LOT może, choć nie musi, wyjść zwycięsko. Ale i pokonany.
Pasażer w centrum uwagi
Kluczem do sukcesu zarówno Intercity, jak i LOT-u będzie koncentracja na pasażerze i jego doświadczeniu. To tam leży obecnie sedno przewagi konkurencyjnej firm przewozowych. Bez rzeczywistej pracy w tym obszarze, ani Dreamliner, ani Pendolino nie pomogą.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.