Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Maciej Stańczuk: Udane projekty PIR zachęcą do PPP

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
26-01-2014
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Maciej Stańczuk: Udane projekty PIR zachęcą do PPP
fot. JD
Były prezes Polskiego Banku Przedsiębiorczości Maciej Stańczuk mocno kibicuje utworzonym nieco ponad rok temu Polskim Inwestycjom Rozwojowym, czyli spółce celowej, która jako mniejszościowy udziałowiec ma finansować polskie inwestycje infrastrukturalne. – Kilka pierwszych projektów PIR–u będzie miało charakter pionierski. Może spowodować reakcję łańcuchową. Jeśli się udadzą, mogą zachęcić innych – powiedział portalowi "RynekInfrastruktury.pl" Stańczuk podczas spotkania Stowarzyszenia Inicjatywa Dla Infrastruktury.

Jakub Dybalski, "RynekInfrastruktury.pl": Czy PIR rozpędzi Partnerstwo Publiczno Prywatne?

Maciej Stańczuk, były prezes Polskiego Banku Przedsiębiorczości: Mam nadzieję, bo tej pory brakowało instytucjonalnego wsparcia dla PPP. To do pewnego stopnia zrozumiałe, bo PPP nie było specjalnie potrzebne samorządom terytorialnym. Na początku lat 90–tych w nową rzeczywistość gospodarczą weszły bez żadnego długu. Więc dysponowały kapitałem, mogły iść do banku, czy wyemitować obligacje i miało to dużo większy sens niż wchodzenie w nieco bardziej skomplikowane relacje z partnerami prywatnymi w poszukiwaniu finansowania pozabudżetowego. To ma sens wtedy, gdy mamy napiętą sytuację finansów publicznych.

Ale właśnie sytuacja się zmieniła. Samorządy zaczęły wykorzystywać unijne fundusze, które darmowe, ale trzeba do nich dołożyć własne środki. To spowodowało, że wiele samorządowych budżetów zaczęło trzeszczeć. Dodatkowo od nowego roku obowiązują nowe limit zaciągania długu bezpośrednio na budżet. A mamy nową perspektywę budżetową i nowe środki do wykorzystania. O PPP dyskutujemy w Polsce od 20 lat. Nawet jeśli strona publiczna ogłasza przetargi, to są one często „niekonsumowalne”, bo zdecydowaną większość ryzyka próbuje przerzucić na stronę prywatną. Widzimy jaki jest efekt takiego działania przy okazji budowy autostrad. Firmy się „wykolejają”. Niewiele jest pozytywnych przykładów.

Kilka pierwszych projektów PIR–u będzie miało charakter pionierski. Może spowodować reakcję łańcuchową. Jeśli się udadzą, mogą zachęcić innych. Po drugie to jasny i czytelny sygnał, że projekty PPP to nie jest coś podejrzanego, że robienie interesów z sektorem prywatnym nie jest złem, tylko to dziedzina wspierana przez państwo. To może znacząco zmienić podejście do tego rodzaju przedsięwzięć.

PIR walczy pierwszymi projektami o swoją dobrą markę?

– Na pewno buduje swoją wiarygodność. Prezes Grendowicz podkreśla jak bardzo zależy mu by projekty miały charakter rynkowy i były realizowane w oparciu o jak najlepsze praktyki. Zresztą on wywodzi się ze świata bankowości i zdaje się rozumieć bardzo dobrze jak ważny to element w tym przedsięwzięciu. Trzeba mu życzyć wszystkiego najlepszego, by znalazł takie projekty, które się udadzą, które może z powodzeniem, wraz ze swoim zespołem zrealizować.

Wyraźnie wierzy Pan w powodzenie PIR–u…

– Na początku miałem wątpliwości. Nie znałem zbyt wiele przykładów zaangażowania dużych środków publicznych w spółkę, która miałaby wspierać procesy inwestycyjne. Wszędzie powodzenie takiego projektu zależy od osób, które to realizują. Gdyby to samo byłoby realizowane przez osoby o jasnej konotacji politycznej, to łatwo byłoby sobie wyobrazić, że w końcu byłaby wykorzystywana przez rządzących do ratowania spółek, na których by im zależało. A zawsze znalazłby się jakiś pretekst, że byłoby to prorozwojowe. Widać, że w tym przypadku to nie idzie w takim kierunku i bardzo dobrze, bo byłoby to niebezpieczne.

Nie boi się Pan, że w którymś momencie jednak może się tak stać. Prezes Grendowicz wymienia zasady, na których opiera się PIR – rozwojowość, rynkowość czy promowanie dobrych praktyk – ale zasady zawsze mogą się zmienić, jeśli będzie taka polityczna potrzeba…

– W takim wypadku zmieniałyby się już z innym prezesem. A to odbiłoby się na wiarygodności całego projektu.

Partner działu

Aarsleff

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Rekordowe 6,5 mld euro wsparcia od EBI dla inwestycji w Polsce

Intermodal i logistyka

Rekordowe 6,5 mld euro wsparcia od EBI dla inwestycji w Polsce

inf. pra 21 kwietnia 2022

Rzeszów-Warszawa prawie dwa razy szybciej dzięki CPK

Intermodal i logistyka

Rzeszów-Warszawa prawie dwa razy szybciej dzięki CPK

Redakcja/inf. pras. 25 czerwca 2021

Polski Fundusz Rozwoju sfinansuje Trasę Łagiewnicką

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Rekordowe 6,5 mld euro wsparcia od EBI dla inwestycji w Polsce

Intermodal i logistyka

Rekordowe 6,5 mld euro wsparcia od EBI dla inwestycji w Polsce

inf. pra 21 kwietnia 2022

Rzeszów-Warszawa prawie dwa razy szybciej dzięki CPK

Intermodal i logistyka

Rzeszów-Warszawa prawie dwa razy szybciej dzięki CPK

Redakcja/inf. pras. 25 czerwca 2021

Polski Fundusz Rozwoju sfinansuje Trasę Łagiewnicką

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5