Rynek Infrastruktury
Wcześniej Metro składało jeden wniosek dla wszystkich pozostałych odcinków – zachodniego na Wolę i Jelonki oraz północno-wschodniego na Targówek i Bródno. Mimo że nie są one ze sobą styczne i w pierwszej kolejności powstaną tylko po trzy stacje w każdą ze stron (tzw. wariant 3+3). Pod koniec marca Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska uchylił decyzję środowiskową – głównie z przyczyn formalnych. Zaważyła o tym niezgodność przebiegu II linii z planami zagospodarowania na zachodniej końcówce.
Miasto zabrało się za poprawę tych planów, ale jest to czasochłonna procedura. Nie oznacza to jednak, że przygotowania do rozbudowy II linii metra będą wstrzymane. – W celu zapewnienia płynności działań w zakresie projektowanego obecnie odcinka 3+3 skierowaliśmy do RDOŚ wniosek o wydanie decyzji dla obu tych odcinków – mówi Krzysztof Malawko, rzecznik prasowy Metra Warszawskiego. Spółka złożyła 17 lipca br. dwa oddzielne wnioski – tylko dla odcinków 3+3, gdzie nie występowała niezgodność z planami zagospodarowania.
Czy takie dzielenie inwestycji jest możliwe? Wcześniej służby wojewody miały bowiem oddzielne zdanie. – Prawo nie zabrania wydawania przez organy ochrony środowiska decyzji dla części realizowanych inwestycji. Wynika to stąd, że zadania te są powiązane funkcjonalne, ale nie technologiczne – przekonuje Malawko. Oba odcinki zakończone będą torami odstawczymi i mogą funkcjonować niezależnie od siebie czy dalszych planowanych odcinków. – Dysponujemy również pozytywnym stanowiskiem w tej sprawie ze strony instytucji unijnych. Zgodnie ze stanowiskiem instytucji unijnych w przedkładanej dokumentacji zawarte zostały także informacje o efektach skumulowanych dla całego przedsięwzięcia (w tym STP Kabaty) – kończy Krzysztof Malawko.