Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Metro: Niwelacja - czyli czym zajmuje się zespół monitoringu geodezyjnego?

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
13-02-2012
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Metro: Niwelacja - czyli czym zajmuje się zespół monitoringu geodezyjnego?
Fot. AGP Metro
Zespół geodetów pracujący przy budowie centralnego odcinka II linii metra, odgrywa niezwykle istotną rolę. Ich zadaniem jest wykonywanie precyzyjnych pomiarów, które pozwalają stwierdzić, czy grunt bądź też stojące na nim obiekty, osuwają się lub też ulegają wypiętrzeniu.

Inżynierowie dokonują pomiarów na przestrzeni całego odcinka budowy metra, uwzględniając place budowy stacji i wentylatorni szlakowych oraz przylegające do nich strefy oddziaływania budowy.


Na chwilę obecną geodeci obserwują ponad 500 punktów. Wraz z postępem budowy, ilość punktów będzie wzrastać. Do wykonania pomiarów wykorzystują tzw. niwelację precyzyjną.


Pomiar i jego cel


Niwelacja to wyznaczanie różnicy wysokości między dwoma punktami terenowymi - tzw. reperami. Repery instalowane są w strefach potencjalnego oddziaływania budowy, bezpośrednio w gruncie lub też na obiektach.


Przed rozpoczęciem robót budowlanych wykonuje się tzw. pomiar zerowy. Porównując do niego kolejne obserwacje można stwierdzić, czy grunt oraz obiekty na placu budowy lub w jego okolicach, osuwają się lub wypiętrzają.


Warto dodać, że jest to pomiar bardzo precyzyjny. Podaje mierzoną wartość z dokładnością co do setnych części milimetra. Ma to bardzo istotne znaczenie zwłaszcza podczas prowadzenia ciężkich prac ziemnych - przy głębieniu ścian szczelinowych, czy też wybieraniu urobku spod stropu. Analiza wyników wykonanych pomiarów pozwala bowiem przewidzieć ruchy pionowe i w razie potrzeby podjąć kroki zapobiegawcze. Do wykonania pomiaru geodetom niezbędny jest niwelator, umocowany na statywie, oraz kodowe łaty inwarowe. Co to takiego?


Niwelator precyzyjny


To zmyślne urządzenie łączy optykę z elektroniką. Wypoziomowany niwelator porównuje obraz docierający do niego przez soczewkę optyczną z obrazem, który został wcześniej zapisany w pamięci urządzenia jako wzorzec. Matryca odczytuje kod z tzw. łaty inwarowej i zapisuje go w pamięci instrumentu.


Po wykonaniu pomiaru, „obserwacje” - bo tak nazywamy dane odczytane w terenie - są transferowane do komputera i za pomocą odpowiedniego oprogramowania przeliczane.


Na podstawie analizy i porównania obliczeń z tzw. pomiarem zerowym można stwierdzić czy punkty badane (repery), a tym samym obiekty, na których są zainstalowane, uległy przemieszczeniom pionowym, czy też nie.


Kodowa łata inwarowa


Wygląda jak połączenie długiej, solidnej linijki z poziomicą. Na niej znajduje się kod kreskowy. Niwelator swoim optycznym okiem „skanuje” go i następuje odczyt wysokości na łacie. Inwar (stąd nazwa łaty) to specyficzny stop żelaza i niklu z niewielką ilością węgla i chromu. Taka mieszanka daje gwarancję niekurczliwości materiału i tym samym rzetelności odczytu. Narzędzie tego typu musi być odporne na różne warunki atmosferyczne, w których dokonywany jest pomiar. Wahania temperatury, wilgotność, natężenie światła itp. nie stanowią więc przeszkody podczas pracy geodetów, a odczyt mimo niesprzyjającej aury pozostaje precyzyjny.


Fachowa definicja niwelacji geometrycznej


Mówiąc niwelacja precyzyjna, mamy na myśli rodzaj niwelacji geometrycznej, czyli pomiar pionowych odcinków zawartych między poziomą linią celowania a punktami terenowymi. Aby wyznaczyć wspomniane odcinki pionowe, należy w punktach terenowych ustawić łaty niwelacyjne.

Partner działu

Aarsleff

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Metro na Wolę: Górczewską zamkną wieczorem 25 listopada

Intermodal i logistyka

Metro na Wolę: Górczewską zamkną wieczorem 25 listopada

Witold Urbanowicz 22 listopada 2016

Metro na Chrzanowie oszczędnie. Co to oznacza?

Intermodal i logistyka

Metro na Chrzanowie oszczędnie. Co to oznacza?

Witold Urbanowicz 02 listopada 2016

Metro: Powstaną ogromne podziemne „zajezdnie”. Co z Morami?

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Metro na Wolę: Górczewską zamkną wieczorem 25 listopada

Intermodal i logistyka

Metro na Wolę: Górczewską zamkną wieczorem 25 listopada

Witold Urbanowicz 22 listopada 2016

Metro na Chrzanowie oszczędnie. Co to oznacza?

Intermodal i logistyka

Metro na Chrzanowie oszczędnie. Co to oznacza?

Witold Urbanowicz 02 listopada 2016

Metro: Powstaną ogromne podziemne „zajezdnie”. Co z Morami?

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5