Rynek Infrastruktury
w czwartek wieczorem ostatnia z tarcz przebiła się do stacji Powiśle, wykonując ostatni zaplanowany odcinek tunelu na budowie. – Kamień milowy dla budowanej II linii metra. Wszystkie tunele wydrążone – poinformowała Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent miasta. Co dalej? – Trzeba będzie odpiąć zaplecze, wyciągnąć tarczę przez otwór technologiczny. Na powierzchni zostanie rozmontowana do transportu i przewieziona do magazynu – mówi Mateusz Witczyński, rzecznik wykonawcy, firmy AGP Metro. Pracownicy jeszcze nie świętują. – Budowa cały czas trwa – mówi Witczyński.
Cztery kobiety
Początkowo wykonawca planował wykorzystać do drążenia trzy tarcze TBM. Prezentacja głowicy pierwszej z nich, wraz z uroczystością nazwania, odbyła się jeszcze we wrześniu 2011 r. Skąd się wzięły poszczególne imiona tarcz? To już tradycja budowniczych metra. Zgodnie z obyczajem TBM-y otrzymują imiona żeńskie. Przywilej wyboru nazw należy do kierownika kontraktu. – W każdym TBM-ie będzie pracowało 15 osób, tradycyjnie mężczyzn. Spędzą tam wiele miesięcy. Będzie to dla nich w tym czasie żona, kobieta, kochanka. Te maszyny nie są tak proste w prowadzeniu. Mogą spełniać żądania, ale mogą też walczyć. Swoim charakterem będą przypominać kobietę. Piękną, ale kapryśną – mówił nam Francesco Scaglione, szef konsorcjum AGP Metro.
Pierwsza tarcza, Anna, nazwana po Annie Mazowieckej, siostrze ostatniego księcia mazowieckiego, ruszyła dopiero w połowie maja 2012 r. Jej zadaniem było wydrążenie południowego tunelu szlakowego (dla pociągów w kierunku Pragi) od stacji C-9 Rondo Daszyńskiego do stacji C-13 Powiśle przez stacje C-10 Rondo ONZ, C-11 Świętokrzyska i C-12 Nowy Świat z przerwą na wykonanie łącznika technicznego z I linią za stacją C-10 Rondo ONZ. Od startu do mety tarcza wykonała 3769 metrów tunelu. Miesiąc po niej ruszyła Maria, nazwana na cześć polskiej noblistki Skłodowskiej-Curie. Przed maszyną leżało zadanie wydrążenia tunelu północnego (dla pociągów w kierunku Woli) na tym samym odcinku, ale już bez przerwy na łącznik. Tarcza ta zakończyła pracę jako ostatnia.
Cały artykuł przeczytasz na porttalu www.transport-publiczny.pl
Między innymi te zagadnienia będą poruszane również w debatach Kongresu Infrastruktury Polskiej (11 czerwca 2025 r. w Warszawie). Tematyka paneli skupi się na przygotowaniu polskich podmiotów na nową falę inwestycji w infrastrukturę transportową - od władz centralnych przez publicznych zamawiających i instytucje finansowe po generalnych wykonawców i projektantów. Wiele miejsca poświęcimy utrzymaniu dróg, inwestycjom na kolei, odporności infrastruktury transportowej, źródłom finansowania i zmianom prawnym.
Po więcej informacji, szczegółową agendę, listę uczestników i formularz bezpłatnej rejestracji zapraszamy na stronę wydarzenia.