Partner serwisu
Intermodal i logistyka

MIR: Przypadek Kosakowa nie powinien wpłynąć na unijne inwestycje w Polsce

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
26-02-2014
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
pr / Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
MIR: Przypadek Kosakowa nie powinien wpłynąć na unijne inwestycje w Polsce
wiz. Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju stoi na stanowisku, że burza, jaka rozpętała się wokół lotniska Gdynia-Kosakowo, nie powinna negatywnie przełożyć się w kolejnych latach na inwestycje infrastrukturalne współfinansowane z funduszy UE.

Przed dwoma tygodniami Komisja Europejska poinformowała, po trwającym ponad pół roku dochodzeniu, że dokapitalizowanie spółki zarządzającej lotniskiem Kosakowo było niedozwoloną pomocą publiczną i nakazała polskim władzom odzyskanie od niej 91,7 mln zł. W uzasadnieniu napisano m.in.: – Środki publiczne przekazane przez gminy Gdynia i Kosakowo przyznają beneficjentowi nienależną przewagę konkurencyjną, w szczególności nad lotniskiem w Gdańsku. (…) Prognozy dotyczące ruchu lotniczego i przychodów przedstawione w biznesplanie lotniska w Gdyni nie były realistyczne, biorąc pod uwagę fakt, że port lotniczy w Gdańsku nie jest zatłoczony i znajduje się w odległości zaledwie 25 km.

Unijne projekty muszą spełnić szczegółowe kryteria

Piotr Popa, rzecznik MIR, ocenia w rozmowie z portalem rynekinfrastruktury.pl, że negatywna decyzja KE nie powinna w żaden sposób przełożyć się na podejście Unii do polskich inwestycji infrastrukturalnych (współfinansowanych przez UE – Kosakowo nie otrzymało unijnej dotacji). – Projekty korzystające ze wsparcia europejskiego, zgodnie z obowiązującym systemem wdrażania, podlegają ścisłej, kilkustopniowej weryfikacji, m.in. w zakresie zgodności z prawem unijnym i krajowym, jak również pod kątem innych kryteriów, wspólnych dla wszystkich projektów danego typu. Weryfikacji dokonują instytucje odpowiedzialne za wdrażanie projektów, a w przypadku dużych projektów, Jaspers (na wniosek beneficjenta) i Komisja Europejska. Wszystkie projekty wnioskujące o dofinansowanie w ramach danego programu muszą spełnić jednolite, transparentne kryteria obowiązujące w każdym programie – mówi Piotr Popa.

Połączenie lotnisk? Najpierw szczegółowa analiza

Rzecznik MIR uchylił się od odpowiedzi na pytanie, czy resort podziela argumentację KE, że budowa lotniska w Kosakowie nie miała uzasadnienia („Budowa lotniska w Gdyni jest inicjatywą samorządową i to samorządy, jako właściciele spółki, oceniały zasadność budowy lotniska”), natomiast w kontekście pojawiających się – wśród pomorskich polityków i samorządowców – koncepcji połączenia obu trójmiejskich lotnisk (zarówno pod względem kapitałowym, jak i poprzez wspólny zarząd), Popa zauważył, że wszelkie działania właścicielskie będą musiały być przeanalizowane pod względem wykonalności ekonomicznej oraz biznesowej, a także przepisów dotyczących konkurencji.

– Muszą także brać pod uwagę powzięte zobowiązania, w tym zobowiązana odnośnie strony wojskowej. Ponadto takie rozwiązanie powinno zapewniać, że nowy podmiot spełni wszelkie wymogi wskazane w Ustawie Prawo lotnicze, w szczególności te dotyczące bezpieczeństwa wykonywanych operacji z lotniska – powiedział Piotr Popa.

Partner działu

Aarsleff

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Władze Gdyni: Lotnisko w Kosakowie jest potrzebne regionowi [AKTUALIZACJA]

Intermodal i logistyka

Władze Gdyni: Lotnisko w Kosakowie jest potrzebne regionowi [AKTUALIZACJA]

Roman Czubiński 14 kwietnia 2016

Gdynia: Miasto chce wykorzystać infrastrukturę lotniska w Kosakowie

Intermodal i logistyka

Przyszłość lotniska w Kosakowie: Dużo znaków zapytania

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Władze Gdyni: Lotnisko w Kosakowie jest potrzebne regionowi [AKTUALIZACJA]

Intermodal i logistyka

Władze Gdyni: Lotnisko w Kosakowie jest potrzebne regionowi [AKTUALIZACJA]

Roman Czubiński 14 kwietnia 2016

Gdynia: Miasto chce wykorzystać infrastrukturę lotniska w Kosakowie

Intermodal i logistyka

Przyszłość lotniska w Kosakowie: Dużo znaków zapytania

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5