Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Od redaktora: Ryba psuje się od głowy, a transport w Polsce – od aglomeracji

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
06-08-2014
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport Publiczny

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Od redaktora: Ryba psuje się od głowy, a transport w Polsce – od aglomeracji
fot. UM Tczew
Przedłużenie linii 250 SKM do Tczewa jest bardzo ważne. Ale nie mniej ważniejsze są działania związane z kompleksowym rozwojem oferty transportu zbiorowego w aglomeracjach. Bo ten rozwój kuleje i rzutuje na całą kolej. A z biegiem lat będzie rzutować jeszcze bardziej – pisze Paweł Rydzyński, dziennikarz „Rynku Kolejowego” i „Transportu Publicznego”.

Trójmiejska SKM ogłosiła przetarg na opracowanie dokumentu, który ma wykazać, czy należy przedłużyć linię 250 o odcinek Gdańsk-Tczew. Nie należy oczywiście wychodzić przed szereg z wnioskami płynącymi z tego opracowania, ale można domniemywać, że taka zasadność zostanie wykazana, zwłaszcza że nie tak dawno podobny dokument wykazał konieczność budowy dwóch nowych torów szlakowych po drugiej stronie aglomeracji trójmiejskiej, pomiędzy Rumią i Wejherowem. Gdzie, w przeciwieństwie do odcinka Gdynia-Gdańsk-Tczew, zarówno ruch dalekobieżny, jak i towarowy, jest marginalny.

 

Ale sama budowa nowej linii to połowa sukcesu, gdyż rozwój kolei aglomeracyjnej wymaga także podejmowania szeregu innych działań. Akurat na trasie Gdańsk-Pruszcz-Tczew widać to dobitnie, choć problem wykracza oczywiście daleko poza Trójmiasto czy Pomorze.

 

Na terenie miasta i gminy wiejskiej Pruszcz Gd. mieszka w sumie (według stanu na koniec 2012 r.) ponad 52 tys. mieszkańców (tzn. tyle osób jest zameldowanych, a mieszka zapewne więcej, bo przecież coraz więcej Polaków przy przeprowadzkach nie dopełnia obowiązku meldunkowego). 10 lat temu liczba mieszkańców tego obszaru wynosiła 39 tys. – przez dekadę wzrosła zatem o jedną trzecią.

 

Władze Pruszcza zrobiły dużo dla rozwoju kolei – kilka lat temu weszły kapitałowo do spółki SKM, dzięki czemu zwiększyła się liczba pociągów tego przewoźnika obsługujących Pruszcz. Ale oferta powiązania Pruszcza z Trójmiastem w dalszym ciągu pozostawia wiele do życzenia. I nie chodzi tu o sam rozkład SKM.

 

Nie ma np. autobusów „dowozowych” do kolei (stacja w Pruszczu położona jest z dala od osiedli mieszkaniowych), przez co wielu mieszkańcom Pruszcza wciąż bardziej opłaca się, mimo korków, podróżować z i do centrum Gdańska autobusem bądź samochodem. Poza tym wydaje się, że analiza zlecona przez SKM powinna sprawdzić, czy przypadkiem na terenie Pruszcza nie jest potrzebny jeszcze jeden przystanek kolejowy (ok. 1 km od istniejącej stacji w kierunku Gdańska). Ale budowa takiego przystanku znacząco zmniejszyłaby przepustowość linii nr 9, bardzo „wrażliwej” na takie kwestie (vide: uruchomienie Pendolino). A to samo przez się uzasadnia konieczność oddzielenia ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego. Czyli koło – związane z przedłużeniem linii 250 w kierunku Tczewa – się zamyka. 

 

Cały komentarze przeczytasz na portalu www.transport-publiczny.pl

Partner działu

Aarsleff

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Od redaktora: Okęcie w bermudzkim trójkącie

Intermodal i logistyka

Od redaktora: Okęcie w bermudzkim trójkącie

Paweł Wrabec 30 września 2014

Od redaktora: Janosikowe – lichwa w majestacie prawa

Drogi i autostrady

Od redaktora: Janosikowe – lichwa w majestacie prawa

Paweł Rydzyński 30 września 2014

Od redaktora: Czego nauczyła nas afera podsłuchowa?

Intermodal i logistyka

Od redaktora: Czego nauczyła nas afera podsłuchowa?

Rynek Infrastruktury 27 czerwca 2014

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Od redaktora: Okęcie w bermudzkim trójkącie

Intermodal i logistyka

Od redaktora: Okęcie w bermudzkim trójkącie

Paweł Wrabec 30 września 2014

Od redaktora: Janosikowe – lichwa w majestacie prawa

Drogi i autostrady

Od redaktora: Janosikowe – lichwa w majestacie prawa

Paweł Rydzyński 30 września 2014

Od redaktora: Czego nauczyła nas afera podsłuchowa?

Intermodal i logistyka

Od redaktora: Czego nauczyła nas afera podsłuchowa?

Rynek Infrastruktury 27 czerwca 2014

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5