Łukasz Malinowski
Zakończenie realizacji I etapu inwestycji planowane jest na maj 2012 roku. Do tego czasu powstaną m.in. przystanie żeglarskie w Braniewie, Nowej Pasłęce, Malborku. Nad śluzą w Przegalinie zostanie zbudowany most zwodzony. Podróżujący wodą będą mieli do dyspozycji pomosty cumownicze w Tczewie czy Drewnicy.
Samorządy województw pomorskiego i warmińsko-mazurskiego, wraz z samorządami lokalnymi i pozostałymi partnerami (m.in. Regionalnym Zarządem Gospodarki Wodnej w Gdańsku), przystąpiły do rewitalizacji tutejszych szlaków wodnych. Zwieńczeniem prac będzie połączenie obszaru Delty Wisły z europejskimi drogami wodnymi. Służy temu, realizowany od 2010 roku, „Program rozwoju dróg wodnych Delty Wisły i Zalewu Wiślanego”, którego liderem jest Pomorskie. Po modernizacji powstanie w sumie ok. 300 nowych miejsc do cumowania dla jednostek pływających.
Świlski podkreślił, że Pętla Żuławska jest elementem międzynarodowej drogi wodnej E 70, biegnącej z Rotterdamu, przez berliński węzeł śródlądowych dróg wodnych i północną Polskę do Kaliningradu, a dalej drogą wodną Niemna aż do Kłajpedy na Litwie - podaje Onet.pl.
Planowana łączna wartość I etapu projektu „Pętla Żuławska – rozwój turystyki wodnej” wynosi około 82,7 mln zł, w tym dofinansowanie unijne – 49,1 mln zł (60 proc. kosztów kwalifikowanych). Projekt jest realizowany w ramach Programu Operacyjnego „Innowacyjna Gospodarka”, oś priorytetowa „Polska gospodarka na rynku międzynarodowym”, działanie 6.4 „Inwestycje w produkty turystyczne o znaczeniu ponadregionalnym”.