Partner serwisu
Intermodal i logistyka

PGNiG: Nie ma gazowego wyścigu z czasem

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
19-02-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ww / Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
PGNiG: Nie ma gazowego wyścigu z czasem
fot. Polskie LNG
Nie jest prawdą, że do końca marca PGNiG SA musi podać wszystkie techniczne informacje na temat dostaw LNG w ramach kontraktu katarskiego – pisze w oświadczeniu Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo odpowiadając na tekst „Pulsu Biznesu”, który sugeruje, że mimo iż terminal LNG w Świnoujściu nie jest gotowy, PGNiG musi do końca marca wskazać Katarowi miejsce dostaw gazu.

Wg harmonogramu katarskiej umowy, pierwsze tankowce z gazem mają trafić do Świnoujścia w lipcu 2014 r. Tymczasem, gazoport będzie gotowy najwcześniej na koniec tego roku – czytamy w „Pulsie Biznesu”. Gazeta w tekście „Gazowy wyścig z czasem” informuje, że polska stara się wynegocjować z Katarem opóźnienie pierwszej dostawy gazu przynajmniej o pół roku tak, aby terminal w Świnoujściu był już gotowy. Rozważa się także ewentualność dostaw do jakiegoś portu w Europie, a jedyną sensowną opcją wydaje się Rotterdam.

„Nie jest prawdą, że do końca marca PGNiG SA musi podać wszystkie techniczne informacje na temat dostaw LNG w ramach kontraktu katarskiego, w tym docelowe miejsce odbioru” –czytamy jednak w oświadczeniu Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa. PGNIG zaprzecza również, jakoby termin pierwszych dostaw został określony na lipiec 2014 r.

W swoim stanowisku gazowa spółka podkreśla, że stale monitoruje sytuację terminalu LNG w Świnoujściu i jednocześnie informuje, że „Kontrakt na dostawy katarskiego gazu jest umową dwustronną, zatem jej szczegóły stanowią tajemnicę handlową, których spółka nie może ujawniać”.

Przypomnijmy, że od początku 2015 roku Polska jest zobowiązana kupować gaz skroplony z Kataru, na mocy umowy gazowej opiewającej na dwadzieścia lat. Jeżeli budowa terminala opóźni się, katarskie LNG będziemy musieli sprowadzać inną, kosztowniejszą drogą. Władze spółki Polskie LNG twierdzą jednak, że że terminal uzyska pozwolenie na użytkowanie do dnia 30 grudnia 2014 r., czyli w terminie gwarantującym spółce realizację jej zobowiązań kontraktowych, w tym umów z PGNiG.

 

Stan zaawansowania prac przy budowie Terminala LNG w Świnoujściu wynosi 75 proc. W ostatnim czasie realizowane są m.in. prace w zbiornikach magazynowych LNG - montaż i spawanie wewnętrznych zbiorników ze specjalnych blach niklowych, zakończenie montażu stalowych konstrukcji pomostów dachowych pod instalacje na obu zbiornikach. Z kolei w części morskiej kontynuowany jest m.in. montaż rurociągów LNG i rozpoczęto próby ciśnieniowe rurociągów stalowych.

Koszt budowy terminalu LNG wynosi około 3 mld zł, a wydatki kapitałowe związane z oddaniem do użytku wszystkich instalacji zostały oszacowane na około 4,5 mld zł. Inwestycja jest finansowana z kapitału własnego, dotacji unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz z Europejskiego programu energetycznego na rzecz naprawy gospodarczej, a także z kredytów w Europejskim Banku Inwestycyjnym, Europejskim Banku Odbudowy i Rozwoju oraz kredytów komercyjnych.

 

Terminal LNG w Świnoujściu budowany nakładem ok. 3 mld złotych (wraz z infrastrukturą towarzyszącą nakłady inwestycyjne wynoszą ponad 4,5 mld złotych) to jedna z największych polskich inwestycji energetycznych ostatnich lat. Będzie służył do przyjmowania skroplonego gazu ziemnego przywożonego do Polski statkami z krajów takich, jak m.in. Katar. Następnie skroplony gaz będzie w terminalu magazynowany i poddawany regazyfikacji (przekształceniu cieczy w stan gazowy), po czym będzie wpuszczany do sieci gazociągowej. Początkowa roczna zdolność regazyfikacji terminalu wyniesie 5 mld m3. Odpowiada to mniej więcej 1/3 polskiego popytu na gaz ziemny. Istnieje jednak możliwość rozbudowy mocy terminalu o połowę – do 7,5 mld m3 rocznie. Świnoujski terminal będzie jedyną tej wielkości instalacją w Europie Północnej i Środkowo – Wschodniej i jedną z największych na całym kontynencie.

 

Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Świnoujście: Nowa infrastruktura dla Straży Granicznej

Polityka i prawo

Świnoujście: Nowa infrastruktura dla Straży Granicznej

Mikołaj Kobryński 16 sierpnia 2023

Terminal LNG w Świnoujściu bije rekordy przeładunków

Biznes i przemysł

Terminal LNG w Świnoujściu bije rekordy przeładunków

Mikołaj Kobryński 10 sierpnia 2023

Jest zielone światło dla rozbudowy terminalu LNG

Biznes i przemysł

Jest zielone światło dla rozbudowy terminalu LNG

Leonard Dolecki 28 czerwca 2018

Zobacz również:

PGNiG i Qatar Petroleum myślą o współpracy

Intermodal i logistyka

PGNiG i Qatar Petroleum myślą o współpracy

Arek Kowalczyk 12 grudnia 2013

Spółka z grupy PGNiG wkracza na austriacki rynek energii

Intermodal i logistyka

PGNiG będzie renegocjować katarski kontrakt?

Intermodal i logistyka

PGNiG będzie renegocjować katarski kontrakt?

Arek Kowalczyk 20 lutego 2014

Pozostałe z wątku:

Świnoujście: Nowa infrastruktura dla Straży Granicznej

Polityka i prawo

Świnoujście: Nowa infrastruktura dla Straży Granicznej

Mikołaj Kobryński 16 sierpnia 2023

Terminal LNG w Świnoujściu bije rekordy przeładunków

Biznes i przemysł

Terminal LNG w Świnoujściu bije rekordy przeładunków

Mikołaj Kobryński 10 sierpnia 2023

Jest zielone światło dla rozbudowy terminalu LNG

Biznes i przemysł

Jest zielone światło dla rozbudowy terminalu LNG

Leonard Dolecki 28 czerwca 2018

Zobacz również:

PGNiG i Qatar Petroleum myślą o współpracy

Intermodal i logistyka

PGNiG i Qatar Petroleum myślą o współpracy

Arek Kowalczyk 12 grudnia 2013

Spółka z grupy PGNiG wkracza na austriacki rynek energii

Intermodal i logistyka

PGNiG będzie renegocjować katarski kontrakt?

Intermodal i logistyka

PGNiG będzie renegocjować katarski kontrakt?

Arek Kowalczyk 20 lutego 2014

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5