Partner serwisu
Intermodal i logistyka

PKP Cargo stabilizuje udział w rynku. Dobry kwartał spółki

Dalej Wstecz
Data publikacji:
05-12-2025
Ostatnia modyfikacja:
05-12-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
PKP Cargo

Podziel się ze znajomymi:

PKP Cargo zamknęło trzeci kwartał 2025 roku z wyraźną poprawą kluczowych wskaźników finansowych, potwierdzając skuteczność realizowanej restrukturyzacji. Spółce udało się ustabilizować przepływy pieniężne, ograniczyć koszty operacyjne oraz poprawić wyniki EBITDA i EBIT, co – mimo spadku przychodów oraz wolumenów przewozowych – wyznacza stabilizujący trend i tworzy podstawę do odbudowy pozycji rynkowej.

Konferencję poświęconą wynikom po III kwartałach 2025 roku PKP Cargo w restrukturyzacji rozpoczęła prezes Agnieszka Wasilewska-Semail, która wskazała, że wyniki wskazują na trend stabilizacyjny, jeśli chodzi o sferę finansową działania całej grupy kapitałowej.

- Jeśli chodzi o najważniejsze wyzwania, które dzisiaj przed nami stoją, to oprócz stabilizacji, o której wielokrotnie mówiliśmy i jest celem w ramach programu restrukturyzacji, i która jest podstawą do dalszych działań rozwojowych w kolejnych latach, to sam proces restrukturyzacji jest niezmiennie istotnym elementem życia spółki – wskazała, dodając, że trzeci kwartał 2025 roku jest zgodny z oczekiwaniami zarządu w materii finansowej i stanowi dobry prognostyk, by optymistycznie patrzeć w przyszłość i wierzyć w jak najszybsze odzyskanie pełnej bankowalności.



Rozwiązania PKP Cargo przynoszą efekty

Raport finansowy grupy za III kwartał i wszystkie dziewięć miesięcy 2025 roku przedstawił członek zarządu ds. finansowych – Michał Łotoszyński – wskazując na wstępie, że był to dobry kwartał dla spółki. Grupie udało się, na ten moment, osiągnąć to, co zakładała na początku roku, tj. ustabilizować przepływy i wyniki na akceptowalnym poziomie. Udało się również ustabilizować poziom zdolności spółki do generowania wolnych środków gotówkowych.

– W III kwartale zrealizowaliśmy to wobec nadal gorszych wyników i zmniejszenia wolumenu pracy przewozowej i masy towarowej w zakresie r/r widzimy, że mimo tego, że przychody spadły o 18 procent to możemy powiedzieć, że jest to związane ze świadomą polityką sprzedażową, co ma odzwierciedlenie w wynikach. Mimo takiego rynku i przychodów jak na poziomie EBITDA 281,9 mln czy kosztów operacyjnych 2 552,7 mln obserwujemy znaczące ograniczenie kosztów lub polepszenie wyniku zysku netto i na poziomie operacyjnym – streścił.

PKP Cargo stara się ograniczać nakłady inwestycyjne, by odzwierciedlały potrzeby przewozów oraz rynku, ale też musiał zmierzyć się ze sprawą zwolnień grupowych. Przez dziewięć pierwszych miesięcy 2025 roku odnotowano w grupie spadek zatrudnienia o 1058 osób, co stanowi ok. siedem procent – z tego aż 450 pracowników zakończyło stosunek pracy z tytułu zwolnień grupowych w III kwartale. 8 października natomiast zakończono proces spłaty ostatnich zaległych świadczeń pracowniczych na łączną kwotę 57,73 mln zł.

Jeśli chodzi natomiast o konkretne wyniki, PKP Cargo zanotowało wzrost wyniku EBIT. Po 9 miesiącach r/r jest to wzrost o 883 mln zł, co przełożyło się na dodatni wynik na poziomie 91 mln zł. Wynik EBITDA poprawił się z kolei o 163 mln ze 119 do 282 mln zł, a wynik netto o 786 mln zł, mimo że dalej jest lekko na minusie i wyniósł po trzech kwartałach stratę 10 mln.

– Mamy znaczące polepszenie wyniku EBIT o 880 mln zł i pozytywny wynik 91 mln. To zostało wygenerowane wobec 18-procentowego spadku sprzedaży r/r ze znaczącym ograniczeniem kosztów operacyjnych o 35 procent. Wyniki finansowe pokazują pozytywną linię trendu. Nadal mamy mikroskopijną stratę na poziomie wyniku netto, ale z punktu widzenia historii my oceniamy zmianę zdolności do generowania wyniku i marż jako pozytywne działanie, co udowadnia, że kierunek inicjatyw restrukturyzacyjnych zaczyna nam się przekładać i widzimy odzwierciedlenie w konkretnych liczbach – ocenił wyniki Łotoszyński.



 Członek zarządu dodał przy tym, że nie jest to jeszcze koniec drogi, a procesy – w zakresie kosztów i efektywności – trwać będą jeszcze na pewno w przyszłym roku, a zatem poprawa będzie dalej następowała. PKP Cargo chciało jednak udowodnić, że wdrażane działania przynoszą realne efekty.

– Jest to ważne, bo wchodzimy w fazę negocjowania możliwości spłaty wierzytelności i niewątpliwie określenie punktu zero, na którym spółka może się z punktu widzenia finansowego poruszać i udowodnienie, że działania, które są zaplanowane na kolejne lata, są racjonalne i możliwe do uzyskania. Nie ma lepszej drogi niż empiryczne potwierdzenie w już zrealizowanych programach i efektach – wyjaśnił.

Na koniec zaznaczył jeszcze, że jednym z problemów finansowych i strukturalnych grupy był duży udział kosztów stałych, w związku z czym, gdy spadał rynek i sprzedaż grupy ulegała ograniczeniu, spółka nie była w stanie reagować w okresach krótkich. Aktualnie mechanizmy zaczynają działać jak należy.



PKP Cargo chce odbudować pozycję

Sytuację znów podsumowała Agnieszka Wasilewska-Semail, wskazując, iż PKP Cargo stabilizuje udział w rynku, dążąc do konsekwentnego odbudowywania utraconej pozycji.

– Nasz target jest w granicach 30 procent. PKP Cargo nie wróci już do 50-procentowych udziałów w rynku, ale odbudowa nawet tej pozycji jest wyzwaniem bardzo ambitnym, biorąc pod uwagę tendencję spadkowe i to, co dotyka wszystkich przewoźników, czyli spadek masy tradycyjnych przewozów masowych, czyli paliw stałych – powiedziała prezes.

Spółka chce zatem zadbać o odpowiednią segmentację w poszczególnych obszarach towarowych, nie chcąc mieć jednego dominującego obszaru w portfelu, by nie ryzykować, że PKP Cargo będzie zależne od tego, co z danym produktem się dzieje na rynku. Z tego wynika m.in. stopniowe obniżanie udziału węgla kamiennego w przewozach grupy – spadek o ok. 1,9 procent r/r według masy towarowej.




Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Port Gdynia gotowy na największe statki świata

Intermodal i logistyka

Port Gdynia gotowy na największe statki świata

Port Gdynia 04 grudnia 2025

Ruszyło połączenie intermodalne z Baltic Hub na Ukrainę

Intermodal i logistyka

Inwestycje w Porcie Łeba zgodnie z planem

Intermodal i logistyka

Inwestycje w Porcie Łeba zgodnie z planem

Damian Kelman 24 listopada 2025

Zobacz również:

Nowy Jedwabny Szlak zagrożony? PKP Cargo wyjaśnia sytuację na granicy

Intermodal i logistyka

Nowy Jedwabny Szlak zagrożony? PKP Cargo wyjaśnia sytuację na granicy

Damian Kelman 11 września 2025

PKP Cargo sprzedaje tereny w Warszawie i Wrocławiu. Mostostal zainteresowany

Intermodal i logistyka

PKP CARGO ochroni 10 tysięcy potrzebnych miejsc pracy

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Port Gdynia gotowy na największe statki świata

Intermodal i logistyka

Port Gdynia gotowy na największe statki świata

Port Gdynia 04 grudnia 2025

Ruszyło połączenie intermodalne z Baltic Hub na Ukrainę

Intermodal i logistyka

Inwestycje w Porcie Łeba zgodnie z planem

Intermodal i logistyka

Inwestycje w Porcie Łeba zgodnie z planem

Damian Kelman 24 listopada 2025

Zobacz również:

Nowy Jedwabny Szlak zagrożony? PKP Cargo wyjaśnia sytuację na granicy

Intermodal i logistyka

Nowy Jedwabny Szlak zagrożony? PKP Cargo wyjaśnia sytuację na granicy

Damian Kelman 11 września 2025

PKP Cargo sprzedaje tereny w Warszawie i Wrocławiu. Mostostal zainteresowany

Intermodal i logistyka

PKP CARGO ochroni 10 tysięcy potrzebnych miejsc pracy

Biznes i przemysł

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij