sg
Beneficjentem projektu, obejmującego modernizację linii E65/CE65 jest PKP PLK, a ZMPG jest partnerem.
- Na czerwiec 2012 planowane jest ogłoszenie przetargu na wykonawców, a na grudzień ich wybór. Roboty mają się rozpocząć w styczniu 2013, a na grudzień 2014 planowane jest zakończenie inwestycji – mówił niedawno Rynkowi Infrastruktury rzecznik gdańskiego portu Janusz Kasprowicz.
- Harmonogram działań jest ułożony tak, aby na wiosnę rozpocząć prace budowlane – powiedział nam Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK. Przyznał jednak, że inwestycja nie posiada jeszcze ani decyzji lokalizacyjnej, ani pozwolenia na budowę. Zapewnił jednak, że PKP PLK zdążą z niezbędną dokumentacją tak, aby ogłosić i rozstrzygnąć przetarg na wykonawcę na wiosnę przyszłego roku. – Przeprowadzenie procedury przetargowej to kwestia niedługiego czasu – zapewnił rzecznik.
Dzięki modernizacji linii kolejowej prowadzącej do portu w Gdańsku jej przepustowość ma wzrosnąć trzykrotnie. Jednym z istotnych elementów prac jakie zostaną wykonane jest budowa nowego dwutorowego mostu nad Martwą Wisłą, który będzie wyższy niż dotychczasowy, co w konsekwencji pozwoli na swobodną żeglugę statków w kierunku Gdańska. Modernizacja linii kolejowej jest uzupełnieniem planów inwestycyjnych Portu Gdańsk, zakładających rozwój baz przeładunkowych, terminali kontenerowych i powstanie nowoczesnego centrum dystrybucyjno-logistycznego.
Linia kolejowa Pruszcz Gdański - Gdańsk Port Północny jest typową linią dedykowana dla ruchu towarowego. Jej długość wynosi ponad 16 km, a ze względu na zły stan techniczny - od 2002 r. - ruch odbywa się tylko po jednym torze. Obecnie jej przepustowość pozwala na przejazd 82 pociągów na dobę. Z uwagi na parametry eksploatacyjne prędkość maksymalna na linii wynosi 60 km/h, jednak w niektórych miejscach ze względu na zły stan techniczny torów pociągi muszą zwalniać do 20 km/h.
W ramach pierwszego etapu inwestycji został przygotowany projekt budowlany oraz wniosek o decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach pozwolenia na realizację przedsięwzięcia.
Drugim etapem inwestycji, która zacznie się w 2013 roku będą roboty budowlane. Inwestycja będzie polegała nie tylko na budowie nowych torów w miejsce istniejących ale również obejmie instalację europejskiego systemu sterowania ruchem pociągów ERTMS.
Zarządzeniem ruchem kolejowym będzie odbywało się z lokalnego centrum sterowania Gdańsk Port Północy.
Po zakończeniu inwestycji pociągi towarowe będą mogły jeździć z prędkością 100 km/h, a czas jazdy do portu skróci się o ponad połowę. Ważnym efektem inwestycji będzie również możliwość wjazdu na linię cięższych pociągów niż dotychczas. Szacowany koszt inwestycji to około 505 mln zł i jej realizacja zaplanowana jest na lata 2013 - 2014.