Partner serwisu
Intermodal i logistyka

PKP PLK: Zlikwidowaliśmy tysiąc ograniczeń prędkości

Dalej Wstecz
Data publikacji:
21-06-2025
Ostatnia modyfikacja:
21-06-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
PKP PLK: Zlikwidowaliśmy tysiąc ograniczeń prędkości
fot. PKP PLK
Dzięki wdrożeniu jednego rozkazu na całą trasę pociągu towarowego zamiast osobnych na poszczególne odcinki ruch pociągów towarowych stanie się szybszy i płynniejszy – zapowiedział podczas Kongresu Infrastruktury Polskiej prezes zarządu PKP PLK Piotr Wyborski. Jak podkreślił, jakość infrastruktury spółki – także tej służącej przewozom towarowym – jest coraz lepsza.

Pomyślny trend na rynku kolejowych przewozów pasażerskich i niepomyślny w przewozach towarowych (w tych drugich maleje zarówno przewożona masa, jak i praca przewozowa oraz eksploatacyjna) jest dobrze widoczny na sieci PKP PLK. – Praca eksploatacyjna w przewozach pasażerskich jest o 5% wyższa niż w prognozach, a w towarowych – o 4% niższa – przytoczył dane prezes.

Jednym z kryteriów premiowania zarządu PKP PLK jest właśnie maksymalizacja pracy eksploatacyjnej. – Wspieramy jako zarządca zarówno przewoźników pasażerskich, jak i towarowych – zapewnił Wyborski.

Cała trasa na jednym rozkazie

Pierwszy sposób to poprawa jakości infrastruktury. – W nowym rozkładzie jazdy pociągi towarowe mogły przyspieszyć na ok. 1500 km torów – poinformował prezes. Zarządca w ciągu 14 miesięcy zmniejszył też liczbę ograniczeń prędkości o ok. tysiąca. – Zeszliśmy z poziomu 3000 do 2000 – podkreślił szef PKP PLK [z 3033 do 1998 – uszczegółowił na Twitterze wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak]. Jak stwierdził, poprzednicy obecnego zarządu na osiągnięcie poprawy w takiej skali potrzebowali aż 8 lat.

Spółka usuwa również na swojej sieci wąskie gardła – ograniczenia przepustowości. Pogarszają one warunki prowadzenia przewozów towarowych, wydłużając czas jazdy i zwiększając koszt eksploatacji (poprzez konieczność częstszych rozruchów i zatrzymywania lokomotyw).

W walce z tym problemem PKP PLK sięgają również po środki organizacyjne. – Jesienią tego roku wdrażamy jeden rozkaz na całą trasę pociągu. Wkrótce zaczniemy także wydawać go w wersji elektronicznej. Jesteśmy na końcowym etapie prac – ujawnił Wyborski. Jak stwierdził, pozwoli to zwiększyć prędkość handlową poprzez usunięcie konieczności zatrzymywania pociągów na części stacji węzłowych.

Nakłady inwestycyjne: jest 13 mld zł rocznie, będzie do 20

Prezes odniósł się także do zgłaszanych przez firmy budowlane (nie tylko podczas debaty) obaw związanych z tempem rozstrzygania przetargów na modernizację linii kolejowych. – Przeciętny okres rozstrzygania przetargu nieograniczonego w Polsce, organizowanego według Prawa Zamówień Publicznych, to ok. 12 miesięcy. Na różnych projektach mamy różną sytuację: czasami uporczywe odwołania uniemożliwiają szybkie rozstrzygnięcie, ale ich składanie to prawo uczestników – przyznał.

Plan przetargowy PKP PLK na ten rok nie jest jednak – jak zapewnił Wyborski – zagrożony. – Zaplanowaliśmy ogłoszenie przetargów o łącznej wartości co najmniej 16 mld, a jak dotąd ogłosiliśmy już postępowania za 14 mld. Daje to sumarycznie za ostatnich 14 miesięcy 30 mld zł! – wyliczył. Część umów jest już podpisanych.

Wartość realizacji nakładów w tym roku wynosi natomiast ok. 13 mld zł. – Przez kolejne lata do 2030 r. będzie to ok. 18 mld zł rocznie, w porywach – do 20 mld. W naszej ocenie pozwoli to na stabilność portfeli firm wykonawczych, na ich rozwój i gromadzenie zasobów. Przyczynią się do tego także procesy certyfikacyjne: baza wykonawców będzie w miarę stabilna i rozwinięta. Powinno się to wydarzyć w ciągu 2-3 lat – przekonywał.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Polska zostanie bez kruszyw?

Biznes i przemysł

Polska zostanie bez kruszyw?

Damian Kelman 19 czerwca 2025

Zobacz również:

Kolej Plus: Kontynuacja programu trwa. Jest taniej i szybciej

Intermodal i logistyka

Kolej Plus: Kontynuacja programu trwa. Jest taniej i szybciej

Jakub Rösler 07 czerwca 2025

PKP PLK ogłosiły przetargi o wartości 12,4 mld zł

Intermodal i logistyka

Pociągi regionalne do Rypina dojadą w grudniu 2026

Intermodal i logistyka

Pociągi regionalne do Rypina dojadą w grudniu 2026

Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego 30 stycznia 2025

Pozostałe z wątku:

Polska zostanie bez kruszyw?

Biznes i przemysł

Polska zostanie bez kruszyw?

Damian Kelman 19 czerwca 2025

Zobacz również:

Kolej Plus: Kontynuacja programu trwa. Jest taniej i szybciej

Intermodal i logistyka

Kolej Plus: Kontynuacja programu trwa. Jest taniej i szybciej

Jakub Rösler 07 czerwca 2025

PKP PLK ogłosiły przetargi o wartości 12,4 mld zł

Intermodal i logistyka

Pociągi regionalne do Rypina dojadą w grudniu 2026

Intermodal i logistyka

Pociągi regionalne do Rypina dojadą w grudniu 2026

Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego 30 stycznia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5