27 sierpnia Zarząd Morskiego Portu Gdynia oraz operatorzy terminali portowych i inne firmy obsługujące ruch ładunków przez Port Gdynia otrzymały od PKP PLK informację o znaczącym ograniczeniu przepustowości linii kolejowych w okresie od 3 września do 8 grudnia 2012 roku na odcinku Gdynia - Gdańsk — Pruszcz Gdański (linie nr 9 i 202) oraz całkowitym zamknięciu w tym samym czasie linii kolejowej Gdynia — Kościerzyna (linia nr 201).
Ministerstwo Transportu Budownictwa i Gospodarki Morskiej skierowao do PLK zalecenie, aby spółka przeanalizowała dostępne możliwe działania zwiększające możliwości przewozu ładunków z i do portów Gdańska i Gdyni.
Jak podaje "Dziennik Bałtycki" dzięki interwencji ministerstwa jedną z dwóch głównych linii, nr 201, na odcinku Gdynia - Kościerzyna, wyremontowano w terminie nie do 8 grudnia, jak przewidywał harmonogram, lecz prace ukończono już 18 listopada.
Jak tłumaczył w rozmowie z gazetą Andrzej Massel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Transportu, PKP nie miały wyjścia, bowiem wcześniej zawarły już umowy z wykonawcami, ponadto kolej gonią unijne terminy.