Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Polacy chcą namieszać na rynku dostawczaków. Co wiadomo o projekcie Ultre 4 Cargo?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
31-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
30-07-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

Lekki, pojemny, wygodny, a do tego bezemisyjny i w przystępnej cenie. Tak anonsowany jest pojazd Ultre 4 Cargo. Opracowywane przez Polaków rozwiązanie ma się sprawdzić w szeroko pojętej branży usługowej. Co już dzisiaj wiadomo o „narzędziu logistycznym w kształcie samochodu”, jak określają produkt twórcy?

Parametry Ultre 4 Cargo przyciągają uwagę. Nie tylko mediów

Marka Ultre to nowy twór, ale stoi za nią dość dobrze znany zespół z projektantem Oskarem Ziętą na czele. Pojazd Ultre 4 Cargo zaprezentowano po raz pierwszy podczas tegorocznego Europejskiego Kongresu Gospodarczego. Przekonywano wówczas, że otwiera on nową kategorię maszyn w segmencie lekkich pojazdów użytkowych (Light Commercial Vehicle, LCV). Ma to być brakujące ogniwo między tradycyjnymi dostawczakami a rowerami cargo.

Przestrzeń załadunkowa wyniesie 4 m3 (zmieszczą się paczki o długości do 2,8 m), a ładowność około 500 kg. W tym miejscu warto zaznaczyć, że w kolejnych wariantach przewidziana będzie opcja dodania przyczepy, poszerzającej ładowność do łącznie 8 m3. Sam pojazd wyróżnia się niewielkimi gabarytami: 3,4 m długości oraz 1,5 m szerokości. Wysokość przestrzeni cargo wynosi niemal 180 cm, co pozwala na w miarę swobodne poruszanie się w pozycji wyprostowanej wewnątrz pojazdu.

Atutami Ultre 4 Cargo mają być duże przeszklenia i kamera cofania, gwarantujące dobrą widoczność i kontrolę nad otoczeniem. Z kolei niski środek ciężkości powinien zapewniać stabilność, a niewielki promień skrętu (ok. 4,2 m) sprawia, że maszyna może swobodnie manewrować w wąskich uliczkach. Twórcy zwracają też uwagę na przesuwne drzwi boczne z dwóch stron i niskie progi, które umożliwiają szybki i wygodny załadunek i wyładunek nawet w bezpośrednim sąsiedztwie budynków.

To nie jest pojazd wyłącznie na pokaz. Ma trafić na rynek

Firma podała wiosną, że jej ciężki czterokołowiec (L7e-CU) bez baterii będzie ważył około 600 kg. Od przedstawicieli marki udało nam się dowiedzieć, że finalnie (wraz z akumulatorem i dodatkowym wyposażeniem) pojazd może ważyć do 900 kg. Co z zasięgiem? Firma wspomina o przedziale 150-200 km, ale szybko zaznacza, że będzie to uzależnione od szeregu czynników, w tym np. warunków terenowych. Więcej na ten temat będzie wiadomo po przeprowadzeniu kolejnych testów efektywności. A skoro już o nich mowa – na jakim etapie jest ten projekt?

Agnieszka Kuśmierska, odpowiedzialna za PR i marketing nowej marki, poinformowała nas, że:
– Ultre 4 Cargo jest obecnie przygotowywany do testów pre-homologacyjnych i homologacyjnych tzw. typu pojazdu, w kategorii L7e-CU. Menedżerka podkreśliła, że pojazd od początku był projektowany nie jako showcar, ale pod możliwości produkcyjne, z wykorzystaniem komponentów autorskich bądź dostępnych na rynku polskim i europejskim. Po procesie homologacji maszyna będzie mogła poruszać się po drogach Europy.

Jak może wyglądać produkcja? Firma przekonuje, że w obecnych warunkach będzie w stanie dostarczać rocznie do kilkudziesięciu sztuk pojazdów do klientów. Rozmowy z tymi ostatnimi są już prowadzone, dotyczą m.in. testów na obszarach zamkniętych. Jednocześnie opracowywany jest łańcuch dostaw i projektowane technologie produkcyjne z myślą o osiągnięciu skali od 500 do 1 tys. sztuk rocznie. Dalsze skalowanie pozwoliłoby osiągnąć 10 tys. pojazdów rocznie. Przyspieszenie tego procesu wymaga już jednak pozyskania partnera strategicznego.

Autorska technologia pomoże urzeczywistnić projekt?

Twórcy pojazdu po jego katowickiej premierze podkreślali, że w procesie produkcji wykorzystano autorską, opatentowaną technologię FiDU. Firma rozwija ją od 2005 roku. Rozwiązanie nie wymaga wielkich narzędzi i tłoczników, jednocześnie pozwala na optymalizację procesów i redukcję zużycia materiałów. Finalnie ma to obniżać koszty. Jak wyjaśnia Agnieszka Kuśmierska:

– Należąca do grupy Zieta Prozessdesign i rozwijana przez wewnętrzny inżynieryjno-laboratoryjny dział FiDU Lab technologia FiDU umożliwia tworzenie złożonych, ultralekkich konstrukcji, również z cienkościennej stali o podwyższonej wytrzymałości. Dzięki tym przewagom oraz dzięki możliwości szybkiego prototypowania i obniżonym kosztom startowym produkcji technologia znakomicie nadaje się do wykorzystana w projektach, w których konieczne do połączenia są dwie pozornie przeciwstawne do siebie cechy: ultralekkość i możliwość efektywnego ekonomicznie wdrożenia małych serii produkcyjnych. Proces produkcyjny jest kosztowo i czasowo konkurencyjny do obecnych na rynku procesów: hydroformingu, hot-stampingu czy giga-castingu.

Cena pozostaje zagadką. Ale ma być konkurencyjnie

Co z ceną? Przedstawicielka firmy przekonuje, że jest zbyt wcześnie, by o niej rozmawiać, bo w znacznej mierze będzie ona zależeć od warunków wynegocjowanych z partnerami i dostawcami komponentów

– Naszym celem jest jednak zaoferowanie pojazdu o cenie niższej niż obecne pojazdy z kategorii L7/N1 o podobnej przestrzeni załadunkowej. Dodatkowo pojazd jest zbudowany zgodnie z filozofią minimalizacji potencjalnych obszarów awaryjnogennych oraz jak najprostszego serwisu. W połączeniu z lekkością i wydajnością energetyczną, powstał nam pojazd o potencjalnie niskim TCO (total cost ownership), również konkurencyjny do obecnych pojazdów na rynku – przekonuje Agnieszka Kuśmierska i dodaje: - Co ważne, projekt wykorzystuje autorską konstrukcję nośną, platformę i zawieszenie - kluczowe komponenty, które umożliwiają szybsze przejście do produkcji i uniezależniają od drogich technologii, co w innych projektach startupowych automotive, było blokerem wyjścia z fazy prototypowej.

Szczegóły dot. ceny mają być ogłoszone wraz z uruchomianiem zapisów na listy przedsprzedażowe. A zainteresowanie pojazdem jest ponoć spore. Wyrażają je np. firmy kurierskie, które chcą rozwijać swoje możliwości w zakresie logistyki ostatniej mili. Ale klientami mogą być też inne podmioty działające w środowisku miejskim. Twórcy zaznaczają, że Ultre 4 Cargo można w prosty sposób adaptować do miejskiej przestrzeni, więc może nim być zainteresowany szereg usługodawców: od przedsiębiorstw kateringowych, przez podmioty serwisowe, po spółki miejskie. Prosta baza ma pozwalać na dalsze opcje personalizacji przestrzeni ładunkowej.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Rozwój infrastruktury dla samochodów elektrycznych musi przyspieszyć

Drogi i autostrady

Rozwój infrastruktury dla samochodów elektrycznych musi przyspieszyć

Maciej Sikorski 12 lipca 2025

Jaworzno: Najstarszy elektrobus w Polsce ma 10 lat

Inżynieria i innowacje

Ultre 4 Cargo. Mały elektryk podbije rynek miejskich dostaw?

Intermodal i logistyka

Airbus: „Zielona” agenda do zmiany

Biznes i przemysł

Airbus: „Zielona” agenda do zmiany

Mateusz Kieruzal 04 kwietnia 2025

Zobacz również:

Rozwój infrastruktury dla samochodów elektrycznych musi przyspieszyć

Drogi i autostrady

Rozwój infrastruktury dla samochodów elektrycznych musi przyspieszyć

Maciej Sikorski 12 lipca 2025

Jaworzno: Najstarszy elektrobus w Polsce ma 10 lat

Inżynieria i innowacje

Ultre 4 Cargo. Mały elektryk podbije rynek miejskich dostaw?

Intermodal i logistyka

Airbus: „Zielona” agenda do zmiany

Biznes i przemysł

Airbus: „Zielona” agenda do zmiany

Mateusz Kieruzal 04 kwietnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij