Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Polskie porty: Albo pogłębienie torów albo zamknięcie

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Autor:

sg

Data publikacji:
01-03-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Polskie porty: Albo pogłębienie torów albo zamknięcie
Fot. BCT
Teraz tor wodny w porcie w Gdyni ma 13,5 metra i może przyjmować statki do 6 tys. TEU. - Jeszcze kilka lat temu mogliśmy krzyknąć hurra, ale świat zaczął przyspieszać i już nie jesteśmy konkurencyjni – powiedział na dzisiejszej konferencji w Warszawie Krzysztof Szymborski, prezes zarządu Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego BCT.

Problem wynika i z głębokości toru wodnego i średnicy obrotnicy. - Stowarzyszenie G6 [6 wielkich armatorów - przyp. red.] chcą pracować na statkach do 8 tys. TEU. Dla portu w Gdyni oznacza to stratę zamówień o kilkanaście procent, bo zlecenia z G6 go ominą – powiedział prezes Szymborski. Długość największych kontenerowców wynosi 397 metrów. Obrotnice, które mogą obsłużyć takie statki muszą mieć średnicę 400 metrów. Dziś port w Gdyni posiada obrotnicę 300-metrową. – Od Stoczni Marynarki Wojennej chcemy kupić część Nabrzeża Gościnnego i wyburzyć tam wszystko, aby móc postawić obrotnicę o rozpiętości ramion 490 metrów – wyjaśnił prezes portu w Gdyni Janusz Jarosiński. Wtórował mu prezes BCT, który ma siedzibę na terenie portu: - Chcemy pogłębić tor do głębokości 15,5 metra.

 

 

- Dochodzimy powoli do granic możliwości portu w Gdyni – Maciej Matczak z Akademii Morskiej w Gdyni uczulał na mogący się niedługo pojawić problem. - Obecnie połowa budowanych statków to kontenerowce powyżej 10 tys. TEU.

 

 

Pogłębienie toru to wielomilionowa inwestycja, jeśli nie miliardowa. Dlatego prezydent Gdyni Wojciech Szczurek rozwiązanie widzi w partnerstwie publiczno-prywatnym. Ale do takiej inwestycji niezbędne i tak będzie ogromne wsparcie z budżetu państwa: - Ważnym elementem jest integracja graczy. Musimy zapewnić publiczne narzędzia wsparcia - prezydent Gdyni Wojciech Szczurek wypomniał władzom centralnym ich podejście do sprawy: - Nie do końca specyfika funkcjonowania portów jest rozumiana przez parlamentarzystów. Porty w ustawie o portach i przystaniach z 1996 roku są określone jako podmioty o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej, ale gdyby nie samorządy, nie moglibyśmy tak powiedzieć. Serce pęka, jak polscy importerzy korzystają z portu w Hamburgu – zakończył.

 

 

- Wiem, że dotychczasowe prace mogą wyglądać irytująco – przyznała dyrektor Monika Niemiec-Butryn z Ministerstwa Transportu, dodała jednak: - W kwestii gospodarki morskiej porty są dla nas priorytetem. Teraz są opracowywane strategie sektorowe do 2020 roku z perspektywą do 2030 roku. Projekt w zakresie gospodarki morskiej jest już na ukończeniu.

 

 

Pogłębić tor chcą także władze Portów w Szczecinie i Świnoujściu.

Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Port Gdynia zakończył rok 2020 ze wzrostem przeładunków

Intermodal i logistyka

Port Gdynia zakończył rok 2020 ze wzrostem przeładunków

Magdalena Romanowska 23 stycznia 2021

Port Gdynia: Roczny wynik finansowy będzie zgodny z założeniami. Przeładunki rosną

Intermodal i logistyka

Gdynia nie daje się zatopić. Wzrosty przeładunków w tym roku

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Port Gdynia zakończył rok 2020 ze wzrostem przeładunków

Intermodal i logistyka

Port Gdynia zakończył rok 2020 ze wzrostem przeładunków

Magdalena Romanowska 23 stycznia 2021

Port Gdynia: Roczny wynik finansowy będzie zgodny z założeniami. Przeładunki rosną

Intermodal i logistyka

Gdynia nie daje się zatopić. Wzrosty przeładunków w tym roku

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5