Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Port Gdańsk częścią arktycznego szlaku morskiego

Dalej Wstecz
Data publikacji:
28-08-2025
Ostatnia modyfikacja:
28-08-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Port Gdańsk

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Port Gdańsk częścią arktycznego szlaku morskiego
fot. Port Gdańsk
Singapurski armator Sea Legend uruchomi testowe połączenie kontenerowe przez Północną Drogę Morską. Trasa ma być alternatywą dla żeglugi przez Kanał Sueski i Przylądek Dobrej Nadziei i niewykluczone, że doprowadzi do rewolucji transportowej między Azją i Europą.

Testowe połączenie kontenerowe obejmie porty w Qingdao, Szanghaju i Ningbo, a w Europie – Felixstowe, Rotterdam, Hamburg i Gdańsk. Trasa ma umożliwić skrócenie czasu transportu z Chin do Europy Północnej do 18–20 dni, wobec 40–50 dni przy rejsach przez Kanał Sueski czy Przylądek Dobrej Nadziei, a nawet wobec 25 dni koleją interkontynentalną.

Nowe opcje dla żeglugi?

Pierwszy, testowy statek wypłynie z chińskiego Qingdao 16 września. Według planów armatora, dotrze do portu w Gdańsku 13 października, czyli w szczycie przedświątecznego sezonu importowego z Chin.

Rejs obsłuży jednostka przystosowana do żeglugi arktycznej, a w przyszłości armator planuje wprowadzenie statków zasilanych paliwami alternatywnymi.

– Skrócenie czasu podróży między Azją a Europą do 18 dni oznacza realną przewagę w obsłudze ładunków wymagających sprawnej dystrybucji, jak elektronika czy odzież. Jesteśmy jednak świadomi ograniczeń żeglugi arktycznej, takich jak zmienne warunki lodowe czy uwarunkowania geopolityczne. Nie bez znaczenia są też kwestie ekologiczne, które budzą uzasadnione pytania o środowisko naturalne i użeglowienie Arktyki. Z drugiej strony armator deklaruje, że emisje CO₂ w trakcie rejsu będą o około 50 proc. niższe w porównaniu z tradycyjnymi trasami przez Kanał Sueski – komentuje Dominik Landa, dyrektor strategii i rozwoju Portu Gdańsk.

Regularne połączenie od 2026

Jeśli testowy rejs spotka się z pozytywnym odbiorem rynku, Sea Legend planuje od przyszłego roku regularne, sezonowe połączenia arktyczne (maj–październik). Rozwiązanie to może stać się atrakcyjną alternatywą w obliczu rosnących zagrożeń dla żeglugi przez Morze Czerwone, gdzie ataki rebeliantów Huti skutkują wzrostem kosztów i ryzyka transportu.

Północna Droga Morska do niedawna pozostawała marginalnym rozwiązaniem, wykorzystywanym głównie przez przewoźników z Chin i Rosji. Jednak ocieplenie klimatu i coraz krótszy okres pokrywy lodowej w Arktyce otwierają nowe możliwości jej komercyjnego wykorzystania.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Port Gdańsk wspiera polskie rolnictwo

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk wspiera polskie rolnictwo

Port Gdańsk 07 sierpnia 2025

Porty Gdańsk i Hamburg dla silniejszej Europy

Intermodal i logistyka

Porty Gdańsk i Hamburg dla silniejszej Europy

Port Gdańsk 25 sierpnia 2025

Port Gdańsk zarabia jak nigdy? Podsumowano półrocze

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Port Gdańsk wspiera polskie rolnictwo

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk wspiera polskie rolnictwo

Port Gdańsk 07 sierpnia 2025

Porty Gdańsk i Hamburg dla silniejszej Europy

Intermodal i logistyka

Porty Gdańsk i Hamburg dla silniejszej Europy

Port Gdańsk 25 sierpnia 2025

Nabrzeże Wiślane w Porcie Gdańsk będzie przebudowane

Intermodal i logistyka

Pozostałe z wątku:

Port Gdańsk wspiera polskie rolnictwo

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk wspiera polskie rolnictwo

Port Gdańsk 07 sierpnia 2025

Porty Gdańsk i Hamburg dla silniejszej Europy

Intermodal i logistyka

Porty Gdańsk i Hamburg dla silniejszej Europy

Port Gdańsk 25 sierpnia 2025

Port Gdańsk zarabia jak nigdy? Podsumowano półrocze

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Port Gdańsk wspiera polskie rolnictwo

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk wspiera polskie rolnictwo

Port Gdańsk 07 sierpnia 2025

Porty Gdańsk i Hamburg dla silniejszej Europy

Intermodal i logistyka

Porty Gdańsk i Hamburg dla silniejszej Europy

Port Gdańsk 25 sierpnia 2025

Nabrzeże Wiślane w Porcie Gdańsk będzie przebudowane

Intermodal i logistyka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij