Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Port Gdynia kończy 95 lat

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
23-09-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

23 września 1922 roku Sejm II Rzeczypospolitej podjął decyzję o budowie portu we wsi Gdynia. Cztery lata później w tym miejscu powstało miasto. Obecnie Gdynia jest rozwijającą się metropolią, której sercem jest port, który działa już od 95 lat.

Pierwsze zapiski o Gdyni jako miejscu „bardzo sposobnym” do budowy portu pochodzą z czasów panowania króla Władysława IV. Takie rekomendacje wydali hetman Stanisław Koniecpolski oraz inżynier królewski Jan Pleitner.

Właściwe decyzje zostały podjęte w II Rzeczypospolitej. Gdyński port powstał jako żywa wizytówka ówczesnej Polski – jej potencjału ekonomicznego i myśli technicznej. W ciągu kilku lat port gdyński był największym portem na Bałtyku i jednym z większych portów Europy, wyprzedzając pod względem wielkości obrotów takie porty jak Kopenhaga, Brema, Amsterdam, Genua, Neapol i Triest.

Jak podaje Zarząd Morskiego Portu Gdynia – coś co wyróżnia nasz port to jego niezwykła zdolność adaptacyjna, cechująca organizmy młode i silne. To od portu wszystko się zaczęło. Bez portu nie byłoby tak szybkiego rozwoju Gdyni . Od samego początku związki miasta i portu były bardzo silne. Oba organizmy nawzajem się przenikały. Obecnie, kiedy gmina Gdynia stała się akcjonariuszem portu, związki miasta i portu są jeszcze silniejsze. I co najważniejsze – gdyński port to obecnie jeden z największych pracodawców w Gdyni – co piąty czynny zawodowo gdynian pracuje w porcie lub w działających na jego terenie spółkach.

Twórcą projektu Portu Gdynia jest Tadeusz Wenda. I wraz z jego zamysłem od początku swojego istnienia port ewoluuje i staje się coraz bardziej nowoczesny. Obecnie ZMPG prowadzi inwestycję o nazwie "Pogłębienie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia –Etap I", której najważniejszym elementem jest rozbudowa Obrotnicy nr 2.

– Przed nami jeszcze pogłębienie portowych basenów oraz najnowszy temat – Port Zewnętrzny, który będzie w najbliższym dziesięcioleciu ogromną szansą na rozwój Portu Gdynia – informuje ZMPG.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Polskie porty w europejskiej elicie. Marchewka: Będzie jeszcze lepiej

Intermodal i logistyka

Polskie porty w europejskiej elicie. Marchewka: Będzie jeszcze lepiej

Damian Kelman 31 lipca 2025

Blisko 20 proc. większy zysk netto Portu Gdynia

Intermodal i logistyka

Droga Czerwona kluczowa dla przyszłości Portu Gdynia

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Polskie porty w europejskiej elicie. Marchewka: Będzie jeszcze lepiej

Intermodal i logistyka

Polskie porty w europejskiej elicie. Marchewka: Będzie jeszcze lepiej

Damian Kelman 31 lipca 2025

Blisko 20 proc. większy zysk netto Portu Gdynia

Intermodal i logistyka

Lepszy kolejowy dostęp do portowych nabrzeży w Gdyni

Intermodal i logistyka

Lepszy kolejowy dostęp do portowych nabrzeży w Gdyni

inf. pras PKP PLK 22 września 2023

Pozostałe z wątku:

Polskie porty w europejskiej elicie. Marchewka: Będzie jeszcze lepiej

Intermodal i logistyka

Polskie porty w europejskiej elicie. Marchewka: Będzie jeszcze lepiej

Damian Kelman 31 lipca 2025

Blisko 20 proc. większy zysk netto Portu Gdynia

Intermodal i logistyka

Droga Czerwona kluczowa dla przyszłości Portu Gdynia

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Polskie porty w europejskiej elicie. Marchewka: Będzie jeszcze lepiej

Intermodal i logistyka

Polskie porty w europejskiej elicie. Marchewka: Będzie jeszcze lepiej

Damian Kelman 31 lipca 2025

Blisko 20 proc. większy zysk netto Portu Gdynia

Intermodal i logistyka

Lepszy kolejowy dostęp do portowych nabrzeży w Gdyni

Intermodal i logistyka

Lepszy kolejowy dostęp do portowych nabrzeży w Gdyni

inf. pras PKP PLK 22 września 2023

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij