Rynek Infrastruktury
Z jednej strony, dostępność Trójmiasta transportem kolejowym systematycznie poprawia się. Na ukończeniu jest remont magistrali E-65 łączącej Gdynię z Tczewem i dalej z Warszawą. Prace ograniczające przepustowość (wymuszające jazdę po jednym torze) powinny się zakończyć jeszcze w tym roku. Także w tym roku, latem, ma się zakończyć remont linii 201 (fragmentu dawnej tzw. magistrali węglowej) na odcinku Gdynia Gł. – Kościerzyna. Należy jednak zauważyć, że linia 201 aż do Maksymilianowa, za wyjątkiem odcinka pomiędzy Gdynią i Gdańskiem Osową, pozostaje linią jednotorową, pomiędzy Gdynią i Maksymilianowem jest to linia niezelektryfikowana.
Modernizacja linii 201 jest dedykowana przede wszystkim dla ruchu pasażerskiego – obok podniesienia prędkości do 100-120 km/godz. i montażu nowych urządzeń srk, projekt zakłada m.in. modernizację peronów, co ma związek z uruchomieniem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Z punktu widzenia przewoźników towarowych, przepustowość linii 201 może zostać wręcz znacząco zmniejszona, w wyniku pojawienia się na niej pociągów PKM.
Czkając na dalszą modernizację „węglówki”
Krzysztof Gromadowski, dyrektor ds. współpracy międzynarodowej i public relations w Zarządzie Morskiego Portu Gdynia, mówi z rozmowie z portalem rynekinfrastruktury.pl, że władze portu martwi zarówno przyszłość „magistrali węglowej”, jak i magistrali E-65, co do której port także obawia się, że w istotny sposób będzie na niej wzrastać liczba pociągów pasażerskich, co będzie stanowić problem dla przewoźników towarowych.
– Nie obawiamy się o przepustowość układu torowego wewnątrz kompleksu portowego, który jest sukcesywnie modernizowany i rozbudowywany. Obawiamy się natomiast utrudnień w dostępie kolejowym do Portu Gdynia na odcinku Gdynia-Gdańsk, w związku z planowanym zwiększeniem natężenia ruchu osobowego, zarówno jeśli chodzi o pociągi PKP Intercity, jak i o Pomorską Kolej Metropolitalną. – mówi Krzysztof Gromadowski. – Wielkim usprawnieniem dla naszego portu byłaby rewitalizacja tzw. „magistrali węglowej”, lecz inwestycja ta nie jest na razie uwzględniana w centralnych planach inwestycyjnych. Prowadzimy intensywną współpracę z PKP PLK we wszystkich aspektach dostępności kolejowej, w tym także planowanej modernizacji stacji Gdynia Port. Władze kolei pracują nad określeniem faktycznej przepustowości sieci na odcinku Trójmiasta. Dobra dostępność kolejowa do naszego portu to główny warunek przyszłego rozwoju przeładunków w Gdyni – dodaje dyrektor.
Inwestycja wewnątrz portu
W kontekście wspomnianej poprawy układu torowego wewnątrz kompleksu portowego, wspomnieć należy przede wszystkim, iż obecnie trwa przygotowanie dokumentacji projektowej związanej z realizacją inwestycji pn. „Przebudowa i elektryfikacja zewnętrznego układu torowego BCT oraz toru dojazdowego nr 38 w Porcie Gdynia wraz z budową urządzeń sterowania ruchem kolejowym”. Inwestycja zakłada przebudowę i elektryfikację prawie 6 km torów. Oprócz tego, ma zostać dokonana m.in. instalacja urządzeń srk z centralizacją zwrotnic rozjazdów. Początek samych prac budowlanych jest planowany na IV kwartał 2014 r. Przewidywany wzrost przepustowości układu torowego po przebudowie wzrośnie od 30% do 40%.