Rynek Infrastruktury
Po 2003 roku następowały kolejne prywatyzacje, do których zarządy portów zostały zobligowanie przez ustawodawcę. Dzisiejsza umowa prywatyzacji gdyńskiego terminalu drobnicowego jest uwieńczeniem ostatniego etapu prywatyzacji terminali portowych grupy kapitałowej ZMPG w których Zarząd Portu był właścicielem 100 procent udziałów.
Ostatnie prywatyzacje miały miejsce w roku 2011 – kiedy to sprywatyzowano dwie spółki portowe – MTMG - Morski Terminal Masowy Gdynia oraz WUŻ - Przedsiębiorstwo Usług Żeglugowych i Portowych Gdynia. Zysk ze sprzedaży udziałów w obydwu podmiotach przeznaczony został przez zarząd gdyńskiego portu na realizację inwestycji w obszarze infrastruktury portowej.
26 czerwca tego roku w siedzibie Zarządu Morskiego Portu Gdynia odbyło się uroczyste podpisanie umowy zbycia 100 procent udziałów spółki BTDG – Bałtyckiego Terminalu Drobnicowego na rzecz spółki OT Logistics. Umowa opiewa na kwotę 57,830 mln zł.
Proces prywatyzacji BTDG rozpoczął się w roku 2012 i obejmował 100 procent pakiet udziałów. Przyjętym trybem prywatyzacji były negocjacje prowadzone na podstawie publicznego zaproszenia. W roku 2013 przeprowadzona została zasadnicza część procedury prywatyzacyjnej, w wyniku której wyłączność otrzymała spółka OT Logistics z siedzibą w Szczecinie. Nowy właściciel terminalu drobnicowego - OT Logistics to firma logistyczna operująca na rynku europejskich przewozów towarowych, wokół której powstała grupa kapitałowa składająca się z kilkudziesięciu spółek.
– Pozyskanie tak istotnego inwestora, jakim jest OT Logistics z pewnością przyczyni się do zwiększenia konkurencyjności gdyńskiego terminalu na niełatwym rynku usług portowych – mówi Janusz Jarosiński prezes zarządu ZMPG. – Finalizacja całego procesu zagwarantuje również Zarządowi Portu stabilne wpływy z tytułu umowy dzierżawy przez okres 30-tu lat oraz z opłat portowych z tytułu realizacji zagwarantowanego poziomu przeładunków. Pozyskane środki finansowe ze zbycia udziałów natomiast będą mogły zostać przeznaczone na statutowe cele działalności, tj. rozbudowę i modernizację infrastruktury portowej – dodaje.