Rynek Infrastruktury
Przedmiotem inwestycji jest przebudowa istniejącego terminala w rejonie Nabrzeża Helskiego, w celu zwiększenia długości użytkowej torów do minimum 650 m, a także przebudowa toru podsuwnicowego do długości co najmniej 660 m oraz przebudowa układu drogowego, sieci wodociągowej, kanalizacyjnej, energetycznej i teletechnicznej. Wybudowane zostaną m.in. nowe fragmenty torów pod suwnicami, poprawione będzie odwodnienie układu kolejowego i drogowego (wraz z budową nowych kolektorów deszczowych) a także oświetlenie placów wzdłuż torów. Wybudowana zostanie również nowa stacja transformatorowa.
Przebudowany zostanie także istniejący układ kolejowo-drogowy przed jednym z magazynów na terenie portu. W ramach tej części inwestycji, zdemontowane zostaną dwa rozjazdy, wymienione zostaną szyny w rejonie magazynu, wykonane zostaną odwodnienia torów i nawierzchni drogowych, naprawiona będzie też płyta betonowa pod torami.
– Rozbudowa układu torowego i przyjmowanie dłuższych składów pociągów wpłynie na zwiększenie efektywności pracy terminalu i ograniczenie jazd manewrowych pociągów z lokomotywami spalinowymi. Dodatkowo z uwagi na intermodalny charakter terminalu, przewiduje się zmniejszenie ruchu ciężkich pojazdów samochodowych. Naczepy wraz z kontenerem przewożone będą koleją – mówi Leszek Jurczyk, dyrektor ds. infrastruktury w Zarządzie Morskiego Potu Gdynia.
Łączna wartość projektu to 78,19 mln zł, z czego 15,36 mln zł wyniesie unijne dofinansowanie. Projekt zgłoszony przez Port Gdynia jest jedyną inwestycją spośród 14 zakwalifikowanych do przyznania dofinansowania z POIiŚ, którym CUPT obniżył dofinansowanie względem pierwotnie wnioskowanej kwoty. ZMPG wnioskował o 39,09 mln zł.