Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Port Gdynia przełamuje złą passę. Przeładunki idą w górę

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
18-10-2016
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfarstruktury.pl/ Port Gdynia

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Port Gdynia przełamuje złą passę. Przeładunki idą w górę
fot. T. Urbaniak/ Port Gdynia
– Pierwsze trzy kwartały 2016 roku Port Gdynia zamknął przeładunkami na poziomie 14,38 mln ton, co oznacza wzrost o 2,2% w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego – informuje Zarząd Morskiego Portu Gdynia. Takie wyniki są ważne przede wszystkim z uwagi na to, że przez ostatni czas mniejsza z trójmiejskich przystani odnotowywała spadki.

Największa dynamikę wzrostu przeładunków (+ 256,0%), w stosunku do okresu styczeń – wrzesień 2015r., odnotowano w grupie „ropa i przetwory naftowe” (z 334,1 tys. ton w 2015 do 855,4 tys. ton w 2016r.). Zwiększenie obrotów nastąpiło również w grupie „węgiel i koks”, gdzie przeładowano 1250,4 tys. ton (+ 12,4%). Spadki odnotowano w czterech grupach ładunkowych, tj. drobnica, zboże, inne masowe oraz drewno, a wyniosły one odpowiednio: - 0,9% (- 79,5 tys. ton),- 2,2% (- 65,3 tys. ton), - 20,4% (- 210,4 tys. ton) oraz - 1,0% (- 0,5 tys. ton). O ile okres 9 miesięcy odznacza się niewielkim wzrostem, to warto dodać, iż przeładunki w samym miesiącu wrześniu zamknęły się wynikiem o 20,8% lepszym niż we wrześniu 2015 roku. Z reguły IV kwartał roku jest relatywnie najlepszy pod względem obrotów portowych - zatem należy spodziewać się, iż przeładunki w skali całego roku będą nieco wyższe niż w 2015 roku.
 
W ostatnich latach Port Gdynia stracił znaczną część przeładunków kontenerowych. Dwuletnie opóźnienie w budowie obrotnicy i pogłębieniu kanału portowego istotnie przyczyniło się do tego spadku. Na szczęście, po kilku latach starań udało się rozwiązać podstawowy problem – przejęcie nieruchomości i uzyskanie uzgodnień od Stoczni Marynarki Wojennej, której infrastruktura była niezbędna dla rozbudowy Obrotnicy nr 2. Rozpoczęcie budowy obrotnicy nastąpi jesienią. Zostanie ona oddana do użytku na początku 2018 roku, a jej średnica 480 m stworzy warunki do zawijania do portu statków o długości 400 m. br.

Jednak wysiłek samego portu nie będzie w pełni efektywny, jeśli nie będą realizowane kluczowe inwestycje poprawiające jego dostępność od strony lądu, czyli w infrastrukturę drogową (droga czerwona) oraz kolejową (linia 201). Konieczne jest zatem skoordynowanie inwestycji budżetu państwa, zarządu portu oraz poszczególnych terminali przeładunkowych.

Przeładunki w porcie Gdynia za okres styczeń – wrzesień w latach 2015/2016 w tysiącach ton.
 
Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Port Gdynia zakończył rok 2020 ze wzrostem przeładunków

Intermodal i logistyka

Port Gdynia zakończył rok 2020 ze wzrostem przeładunków

Magdalena Romanowska 23 stycznia 2021

Port Gdynia: Roczny wynik finansowy będzie zgodny z założeniami. Przeładunki rosną

Intermodal i logistyka

Gdynia nie daje się zatopić. Wzrosty przeładunków w tym roku

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Port Gdynia zakończył rok 2020 ze wzrostem przeładunków

Intermodal i logistyka

Port Gdynia zakończył rok 2020 ze wzrostem przeładunków

Magdalena Romanowska 23 stycznia 2021

Port Gdynia: Roczny wynik finansowy będzie zgodny z założeniami. Przeładunki rosną

Intermodal i logistyka

Gdynia nie daje się zatopić. Wzrosty przeładunków w tym roku

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5