Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Port Gdynia: Wzrost przeładunków o 15%

Dalej Wstecz
Data publikacji:
16-04-2014
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
pr / Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Port Gdynia: Wzrost przeładunków o 15%
Port Gdynia (fot. T. Urbaniak)
W pierwszym kwartale 2014 roku przeładunki w Porcie Gdynia wzrosły o 15,4% w porównaniu do analogicznego okresu 2013 roku. W sumie w I kwartale w Porcie Gdynia przeładowano 4,595 mln ton, co oznacza wzrost o 613,5 tys. ton w porównaniu z I kwartałem 2013 r. W ubiegłym roku dynamika ta osiągnęła poziom 9,9% (obecnie – 15,4%), tak więc widać ponad 50-procentowy jej wzrost.

Istotne wzrosty odnotowano w dwóch głównych grupach ładunkowych obsługiwanych obecnie w Porcie Gdynia, czyli drobnicy i zbożu. Wzrosty te wyniosły, odpowiednio, +478,7 tys. ton (+18,9%) i +151,5 tys. ton (+31,5%). Drobnica (czyli m.in. przeładunki kontenerów) stanowi obecnie 65,4% (3 006 tys. ton w I kwartale 2013 r.) wszystkich przeładunków w Porcie Gdynia, a zboże (633 tys. ton) – 13,8%.

 

Znaczący przyrost przeładunków zboża przy zbliżonych do I kwartału 2013 r. wskaźnikach przeładunków węgla i koksu sprawiły, że zboże stało się drugim największym segmentem towarów przeładowywanych w gdyńskim porcie. Węgla i koksu przeładowano w Gdyni w I kwartale 2014 r. 626 tys. ton (0,6% mniej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego).

Wyniki I kwartału wskazują, że najprawdopodobniej pobity zostanie ubiegłoroczny rekord przeładunków w gdyńskim porcie. 2013 r. był najlepszym w jego 91-letniej historii: wskaźniki przeładunków osiągnęły 17,66 mln ton. W perspektywie ostatniej dekady, przeładunki w gdyńskim porcie wzrosły o ponad 80%.

Mimo rosnących przeładunków, Port Gdynia boryka się z poważnymi problemami związanymi z infrastrukturą „dostępową”. Mowa jest tu zarówno o niskiej przepustowości linii kolejowych zapewniających dojazd do Trójmiasta (co szczegółowo wykazano niedawno w raporcie opracowanym przez ZDG TOR), jak i o nierozwiązanym problemie związanym z maksymalną nośnością Trasy Kwiatkowskiego, czyli arterii zlokalizowanej na terenie Gdyni, łączącej port m.in. z autostradą A1. W skrajnym przypadku, obie te kwestie, jak również brak realizacji w najbliższych latach Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej (OPAT), mogą przyczynić się do zahamowania rozwoju portu.

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Polskie porty w europejskiej elicie. Marchewka: Będzie jeszcze lepiej

Intermodal i logistyka

Polskie porty w europejskiej elicie. Marchewka: Będzie jeszcze lepiej

Damian Kelman 31 lipca 2025

Blisko 20 proc. większy zysk netto Portu Gdynia

Intermodal i logistyka

Droga Czerwona kluczowa dla przyszłości Portu Gdynia

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Polskie porty w europejskiej elicie. Marchewka: Będzie jeszcze lepiej

Intermodal i logistyka

Polskie porty w europejskiej elicie. Marchewka: Będzie jeszcze lepiej

Damian Kelman 31 lipca 2025

Blisko 20 proc. większy zysk netto Portu Gdynia

Intermodal i logistyka

Droga Czerwona kluczowa dla przyszłości Portu Gdynia

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij