Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Port Gdynia z problemami w 2015 roku

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
01-02-2016
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Port Gdynia z problemami w 2015 roku
fot. Port Gdynia
22,6% spadku zysku rocznego i gorsze wyniki przeładunków niż w roku poprzednim – takie dane podaje Zarząd Morskiego Portu Gdynia podsumowując 2015 rok. Według wstępnej wersji sprawozdania finansowego rok 2015 Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA zakończył zyskiem netto w wysokości 47 535 tys. zł, gdzie w 2014 zysk ten wynosił 107 926 tys. zł.

Mniejszy zysk, ale tragedii nie ma

Głównym czynnikiem różnicującym zysk jest działalność finansowa – w 2014 r. sprywatyzowano terminal drobnicowy BTDG (Bałtycki Terminal Drobnicowy Gdynia – obecnie OT Port Gdynia. Zysk z tej transakcji wyniósł ponad 45 mln zł. Na niższe przychody finansowe wpłynęła również sytuacja na rynkach finansowych. Trend spadkowy rentowności lokat i bezpiecznych instrumentów finansowych, w które zarząd gdyńskiego portu angażuje swoje środki.


Mniejszy zysk ni oznacza jednak tragedii dla gdyńskiego portu. Jak podaje Zarząd Morskiego Portu Gdynia, rok 2015 był udanym okresem w działalności. Na sukcesy portu przełożyły się przeładunki towarów, które osiągnęły drugi najwyższy w historii poziom 18 197,9 tys. ton, co oznacza, że w porównaniu do 2014 roku spadek obrotów wyniósł ok. 6 %. Największy, bo aż 28%, wzrost zanotowano w przeładunkach zbóż, ten wskaźnik był większy o 812,1 tys. ton. Procentowo natomiast najistotniejszy wzrost – 75% nastąpił w przeładunkach ropy i przetworów naftowych, co przełożyło się na dodatkowe 172,5 tys. ton ładunku.

Spadki

Inne sektory odnotowują jednak spadki. Dotyczyły one trzech grup ładunkowych, węgla i koksu, spadek o 33%, innych towarów masowych, spadek o 8% oraz drobnicy, spadek o 11%.
Spadki zanotowano także w przeładunkach kontenerów. W skali całego portu obroty kontenerowe zmniejszyły się o 19,4%. Oznacza to, że z 849 123 TEU w 2014 roku przeładunki spadły do 684 796 TEU w roku minionym. 

 

Głównym powodem tej sytuacji jest duża konkurencja. Sąsiedni port w Gdańsku rośnie w siłę, a terminale znajdujące się na jego terenie przejęły cześć klientów z terminali GCT oraz BCT. W marcu, do Gdańska, przekierowana została znaczna część kontenerów za sprawą utworzenia aliansu 2M pomiędzy armatorami Maersk Line i Mediterranean Shipping Company, a w sierpniu rozpoczęła się współpraca DCT Gdańsk z armatorami aliansu G6. Ograniczenie przeładunków kontenerowych wynikło również z sytuacji globalnej gospodarki, w szczególności spadku eksportu Chin.

 

Pięć inwestycji

Rok 2015 był bardzo pracowity dla Zarządu Morskiego Portu Gdynia pod względem inwestycji. Pomyślnie sfinalizowanych zostało pięć inwestycji. Zaliczają się do nich przebudowy trzech nabrzeży, rozbudowa infrastruktury portowej do obsługi statków ro-ro oraz modernizacja intermodalnego terminalu kolejowego.

Od początku br. Zarząd Portu przystąpił do realizacji strategii rozpisanej do roku 2027. Głównym źródłem finansowania tych inwestycji będą środki własne, które zostaną uzupełnione przez fundusze unijne. Kluczową w najbliższych latach dla gdyńskiego portu inwestycją jest "Pogłębienie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia Etapy I-III". Jak podaje ZMPG – ma ona zasadnicze znaczenie dla zachowania konkurencyjności gdyńskiego portu w przeładunkach kontenerów. Realizacja tego przedsięwzięcia pozwoli na zniwelowanie ograniczeń nawigacyjnych.

W bieżącym roku rozpoczną się roboty budowlane w ramach I etapu, zmierzające do powiększenia średnicy Obrotnicy nr 2 do 480 m dla umożliwienia obsługi kontenerowców o długości 380-400 metrów. Zakończenie tego etapu planowane jest na grudzień 2017 roku. Kontynuowane będą również prace projektowe dotyczące pogłębienia akwenów portowych do maksymalnej głębokości -16 m. Roboty budowlane w ramach tego zadania są planowane do realizacji w latach 2017-2020.
Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Gdynia: Rekordowe przeładunki sprzętu wojskowego i zboża

Intermodal i logistyka

Gdynia: Rekordowe przeładunki sprzętu wojskowego i zboża

Mikołaj Kobryński 13 września 2023

Port Gdynia zakończył rok 2020 ze wzrostem przeładunków

Intermodal i logistyka

Port Gdynia zakończył rok 2020 ze wzrostem przeładunków

Magdalena Romanowska 23 stycznia 2021

Port Gdynia: Roczny wynik finansowy będzie zgodny z założeniami. Przeładunki rosną

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Port Gdańsk pobije kolejny rekord?

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk pobije kolejny rekord?

Mikołaj Kobryński 28 kwietnia 2023

Baltic Hub utrzymał wynik powyżej 2 mln TEU

Intermodal i logistyka

DCT Gdańsk ma nowy rekord przepustowości

Intermodal i logistyka

DCT Gdańsk ma nowy rekord przepustowości

inf. pras. 14 kwietnia 2022

Pozostałe z wątku:

Gdynia: Rekordowe przeładunki sprzętu wojskowego i zboża

Intermodal i logistyka

Gdynia: Rekordowe przeładunki sprzętu wojskowego i zboża

Mikołaj Kobryński 13 września 2023

Port Gdynia zakończył rok 2020 ze wzrostem przeładunków

Intermodal i logistyka

Port Gdynia zakończył rok 2020 ze wzrostem przeładunków

Magdalena Romanowska 23 stycznia 2021

Port Gdynia: Roczny wynik finansowy będzie zgodny z założeniami. Przeładunki rosną

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Port Gdańsk pobije kolejny rekord?

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk pobije kolejny rekord?

Mikołaj Kobryński 28 kwietnia 2023

Baltic Hub utrzymał wynik powyżej 2 mln TEU

Intermodal i logistyka

DCT Gdańsk ma nowy rekord przepustowości

Intermodal i logistyka

DCT Gdańsk ma nowy rekord przepustowości

inf. pras. 14 kwietnia 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5