Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Port morski w Gdańsku rośnie na paliwach

Dalej Wstecz
Data publikacji:
29-01-2024
Ostatnia modyfikacja:
29-01-2024
Źródło:
Rynek Infrastruktury/ZMPG

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Port morski w Gdańsku rośnie na paliwach
fot. ZMPG, mat. pras.
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk przedstawił informacje dotyczące przeładunków poszczególnych grup towarów w 2023 roku. Łączna wielkość przeładunków wyniosła 81 mln ton, co oznacza wzrost o blisko 19% w porównaniu z 2022 rokiem. Największy wpływ na tak dobre wyniki miał wzrost importu paliw płynnych i ropy naftowej drogą morską do Polski. Skokowo wzrosły również przeładunki zbóż.

Choć dobra passa dla gdańskiego portu morskiego trwa od dawna, ostatnie lata przyniosły wręcz skok rozwojowy. Wojna na Ukrainie, która dla większości branż stanowi wyzwanie, dla portów morskich okazała się ogromną szansą. Embargo na rosyjskie surowce energetyczne i paliwa płynne (z wyłączeniem LPG), czy uczestnictwo w tranzycie ukraińskiego zboża wobec blokady portów morskich na Ukrainie, przełożyły się na rekordowe wyniki portu morskiego w Gdańsku w 2023 roku. Jak informuje Zarząd Morskiego Portu Gdańsk w komunikacie prasowym, przeładowano blisko 81 mln ton. To wzrost o 12,7 mln ton w porównaniu z poprzednim rokiem.

Największy wpływ na wzrost przeładunków w Gdańsku miały znakomite wyniki Naftoportu, w którym przeładowano aż 37,6 mln ton, co oznaczało wzrost o 47% w porównaniu z rokiem 2022, kiedy wyniosły 25,5 mln ton. Co istotne, Naftoport zapewnia dostawy surowca nie tylko dla polskich rafinerii ropy naftowej w Gdańsku i Płocku, ale również dla Leuna i Schwedt w Niemczech, stając się hubem o znaczeniu regionalnym. Ma to kluczowe znaczenie w kontekście odcięcia dostaw ropy naftowej przez Federację Rosyjską za pośrednictwem rurociągu Przyjaźń, choć w tym miejscu należy poczynić zastrzeżenie – według wszystkich dostępnych publicznie informacji Niemcy nadal sprowadzają rosyjską ropę naftową z Rosji przez Polskę drogą rurociągową, ale na mocy kontraktu z Kazachstanem.

Skokowy wzrost przeładunków zboża, stabilnie w pozostałych grupach towarów

Najwyższy wzrost przeładunków w 2023 roku dotyczy towarów rolno-spożywczych. Przeładowano ich bowiem 3,1 mln ton, podczas gdy rok wcześniej tylko 2 mln ton. Oznacza to wzrost o 60%. Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury”, administracja portowa liczy na dalsze wzrosty przeładunków zbóż i z myślą o nich ponowiło na nieco innych niż wcześniej warunkach przetarg na dzierżawę obszaru pomiędzy Naftoportem a głębokowodnym terminalem kontenerowym Baltic Hub, gdzie znajdował się już w przyszłości terminal zbożowy, po którym zostały charakterystyczne betonowe elewatory.

W przypadku pozostałych grup towarów można dostrzec raczej stabilizację przeładunków. Węgla kamiennego przeładowano 13,3 mln ton, co oznacza wzrost o 1%. Przeładunki drobnicowe wyniosły 22,9 mln ton. O 2,5% wzrosły przeładunki kontenerów, osiągając poziom 20,5 mln ton. Pozostałych towarów masowych przeładowano 3,5 mln ton, co oznacza spadek o 1% w porównaniu z 2022 rokiem.

Malinowski: Umiemy w pełni wykorzystywać dostęp do morza

Satysfakcji z rosnących przeładunków nie ukrywają władze gdańskiego portu morskiego. – Jak widać, umiemy w pełni wykorzystywać dostęp do morza. Ufam, że port w Gdańsku w perspektywie kilku najbliższych lat przekroczy barierę 100 mln ton przeładunków i będzie liderem na Bałtyku, nie tylko kontenerowym. Liczę na to, że będzie mógł konkurować jak równy z równym z portami ze ścisłej europejskiej czołówki – komentuje Łukasz Malinowski, prezes zarządu ZMPG. W tym miejscu warto dodać, że port morski w Gdańsku był przez ostatnią dekadę najszybciej rosnącym portem morskim w Unii Europejskiej, zwiększając w tym czasie przeładunki o 167%. Za 2023 rok ZMPG odnotował zysk netto na poziomie przewyższającym 224 mln zł.

Spółka podkreśla, że osiągnięcie tak wysokich wyników nie byłoby możliwe bez szeregu inwestycji infrastrukturalnych. Tylko od 2018 nakłady inwestycyjne wyniosły 1,3 mld zł. Inwestycje realizowane były zarówno w porcie wewnętrznym, jak i w głębokowodnej części zewnętrznej. Dokonano m.in. przebudowy nabrzeży, poszerzenia i pogłębienia toru wodnego, uzbrojenie nowych terenów inwestycyjnych, czy modernizacji drogowej i kolejowej infrastruktury dostępowej. Z drugiej strony z uwagi na brak wystarczającego zainteresowania ze strony inwestorów na razie nie będzie realizowany projekt budowy Portu Centralnego – nowej głębokowodnej części gdańskiego portu morskiego, która miała powstać na sztucznie zalądowionej powierzchni w sąsiedztwie Westerplatte, pomiędzy ujściem kanału portowego a Naftoportem.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Podlaskie. Wyremontują dwa mosty na DK 8

Drogi i autostrady

Podlaskie. Wyremontują dwa mosty na DK 8

Grzegorz Rekiel 08 marca 2024

Zobacz również:

Gdynia: Drugi operator promowy (znowu) poszukiwany

Intermodal i logistyka

Gdynia: Drugi operator promowy (znowu) poszukiwany

Mikołaj Kobryński 08 marca 2024

Gdańsk: Zakończono przebudowę rejonu Nabrzeża Przemysłowego

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk wyprzedził Pireus. Już w pierwszej dziesiątce

Intermodal i logistyka

Pozostałe z wątku:

Podlaskie. Wyremontują dwa mosty na DK 8

Drogi i autostrady

Podlaskie. Wyremontują dwa mosty na DK 8

Grzegorz Rekiel 08 marca 2024

Zobacz również:

Gdynia: Drugi operator promowy (znowu) poszukiwany

Intermodal i logistyka

Gdynia: Drugi operator promowy (znowu) poszukiwany

Mikołaj Kobryński 08 marca 2024

Gdańsk: Zakończono przebudowę rejonu Nabrzeża Przemysłowego

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk wyprzedził Pireus. Już w pierwszej dziesiątce

Intermodal i logistyka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5